De Genomineerden – Een Overzicht

Op 9 maart zullen de DDG Awards uitgereikt worden tijdens een feestelijke avond in Theater Bellevue. We hebben alle genomineerden nog een keertje op een rij gezet met bijbehorende trailers en fragmenten uit recensies.

 

**** GENOMINEERDEN FICTIE / TV-SERIE ****

*

RAMSES (Michiel van Erp)

“Documentairemaker Michiel van Erp toont met de miniserie Ramses aan ook uit de voeten te kunnen met drama. De prachtige beelden, waarin een hoofdrol is weggelegd voor de stad Amsterdam, vormen een traktatie op zich. Hoewel het verhaal overzichtelijker en minder fragmentarisch had gekund, toont de serie toch de onmiskenbare magie die Ramses Shaffy op zijn omgeving uitstraalde; anderzijds zien we ook welke verwoestende werking zijn Bohemiaanse levensstijl had. Maarten Heijmans brengt Shaffy met zijn overdonderende performance weer tot leven en de mooie muziek maakt het geheel af.” (Patricia Smagge / CineMagazine)

 

 

AANMODDERFAKKER (Michiel ten Horn)

“Ten Horn zoekt het niet in (quasi) realisme, maar jaagt de film bewust over the top, met een vaak hilarisch en absurdistisch effect. Het verbaast niet dat hij afstudeerde als animator, want het vormvaste Aanmodderfakker staat dichter bij strips en cartoons dan bij Nederlands polderrealisme. Zoals het een tragikomedie betaamt, schuurt het onder de grappen en grollen.” (Jos van der Burg / Parool)

 

 

LUCIA de B. (Paula van der Oest)

 “Regisseur Paula van der Oest en actrice Ariane Schlüter durfden het aan om van Lucia de B. geen simpele, transparante en meteen sympathieke heldin te maken. Aanvankelijk is ze een vrouw die zich moeilijk laat kennen, die een pantser om zich heen heeft. Pas gaandeweg leert de kijker haar kennen, zodat de toeschouwer uiteindelijk geroerd en verontwaardigd is over dit onrecht. Precies waar de filmmakers de kijker willen hebben. Vakwerk.” (Peter de Bruijn / NRC)

 

 

**** GENOMINEERDEN FICTIE KORT ****

*

ONE HAND CLAPPING (Peter Delpeut)

Deze found choreography is een ‘lyrische dans voor handen verdeeld over vijf schermen’. Peter Delpeut componeerde in samenwerking met Menno Otten een verstilde minibeeldsymfonie uit archiefmateriaal van vijf chef-dirigenten van het Koninklijk Concertgebouworkest: Mengelberg, Van Beinum, Haitink, Chailly en Jansons. De dirigerende handen komen uit concertregistraties waarop extreem is ingezoomd. De vijf delen tonen elk een eigen tempoaanduiding die de dirigent in beeld karakteriseert. De film komt voort uit de gelijknamige video-installatie die een jublileumgeschenk was van het orkest aan het gebouw. (NFF)

Film gemist? Klik op deze link: http://vimeo.com/87713623. Of kijk naar de trailer:

 

 

BASILE H. (Janneke van Heesch)

“De geladenheid komt van de ongrijpbare hoofdpersoon en zijn relatie met zijn vrouw, van de intiemste momenten tot de zichtbaar groter wordende kloof. Er wordt minder uitgesproken dan gedacht en hoewel er veel te lezen is in de ogen van beide acteurs, blijft het gissen naar wat er zich werkelijk in hun hoofd afspeelt. Dankzij de robuust ingevulde rollen levert dat een boeiende vertoning op.” (Monica Meijer / Cinemagazine)

Kijk deze One Night Stand via NPO.nl

 

A SINGLE LIFE (Job, Joris en Marieke)

“(…) in de manier waarop de figuren bewegen, het ritme van de filmpjes, hun aandacht voor het ontwerp en de textuur van de materialen en achtergronden blijft de liefde voor stop-motion te herkennen (zodat de figuurtjes ook altijd aandoenlijk klein en schattig blijven). Het triumviraat ontwerpt ook geregeld fysieke figuurtjes, die verleiden op de grens van design en speelgoed: je wilt ze ogenblikkelijk hebben hebben hebben.” (Kees Driessen / De Filmkrant)

 

 

**** GENOMINEERDEN DOCUMENTAIRE ****

*

HAPPILY EVER AFTER (Tatjana Božić)

Happily Ever After is een goudeerlijke film over het vrouw zijn, over liefde en over de complexiteit van het liefhebben. Het is een persoonlijke documentaire, waar niets gespeeld of onoprecht overkomt. Vooral de verhalen van de exen zijn daarbij erg ingrijpend, maar zorgen ook voor veel gegiechel van beide kanten. De film is bovenal humoristisch, met hier en daar wat schrijnende randjes. Tatjana brengt een zeer herkenbare waarheid die door haar extreme openheid en de intieme manier van filmen een bijzondere indruk weet achter te laten.” (Ginette Thiellier / CineMagazine)

.

HET NIEUWE RIJKSMUSEUM – DE FILM (Oeke Hoogendijk)

“De filmversie, die dit jaar op het Idfa in première ging, is een 130 minuten durende versie van de vierdelige serie. (…) Hoogendijk legt in de filmversie wat meer nadruk op de menselijke kant van het verhaal. Het contrast tussen de bestuursstijlen van De Leeuw en opvolger Wim Pijbes is aangezet en in het tweede deel van de film komt ook de spanning tussen Taco Dibbits – kroonprins onder De Leeuw en tegenwoordig directeur collecties – en Pijbes aan bod. (…) Het Nieuwe Rijksmuseum zit vol met meeslepende verhalen en veelzeggende miniaturen. Als het museum zelf.” (Mark Moorman / Parool)

.

THOSE WHO FEEL THE FIRE BURNING (Morgan Knibbe)

“There is a visceral intensity to Morgan Knibbe’s ambitious and engrossing debut feature that marks him as a talent to watch. The subject matter – the plight of refugees – may be a familiar one much tackled by documentary filmmakers, but his film has a fresh, vibrant and immersive style that makes it a unique viewing experience.” (Mark Adams / Screen Daily)

.

.

**** GENOMINEERDEN KORTE DOCUMENTAIRE ****

*

ZWART ALS ROET (Sunny Bergman)

“Bergman werd bedankt voor haar documentaire en op Piet-gerelateerde Facebookpagina’s schreven mensen dat ze de bezwaren tegen de zwarte knecht eindelijk snappen. De usual suspects noemden haar natuurlijk een vooringenomen subsidieslurper en Zwart als roet een eenzijdig prul van een egodocument.” (Lisa Bouyeure / HP de Tijd)

.

MEESTV, HOE DE KOOLMEES MIJ GELUKKIG MAAKT (Jan Musch, Tijs Tinbergen)

“Nieuwsgierig  geworden bekeek ik de docu gisteravond en inderdaad is het een heerlijke film. Echte ‘slow television’. De film is van de 65-jarige Tijs Tinbergen die de liefde voor de koolmees erfde van zijn vader, bioloog. Tijs ging als klein jongetje al mee met zijn vader op natuurzomerkampen waar zijn vader de vogels observeerde en tekende. Nu heeft Tijs een webcam geïnstalleerd in de nestkast op zijn balkon in Amsterdam. Hij volgt op tv schermen het wel en wee van de vogeltjes. De ondertitel van de film is: “hoe de koolmees mij gelukkig maakt” en dat is ook precies wat je in dit uur te zien krijgt.” (MirjamAdmin / Zinnige Praat)

.

FACE TO FACE (Menno Otten)

“Het is erg moeilijk om vijfentwintig minuten lang één plek te filmen zonder daarbij verveling op te wekken bij de kijker. Het lukt Menno Otten met Face to Face waarin verschillende klanten in de kappersstoel te zien zijn, onwetend dat er een camera aanwezig is. Zoals iedereen dat doet, bekijken ze zichzelf ongegeneerd in de kappersspiegel. Indringende en schaamteloze beelden zijn het gevolg. Face to Face is een documentaire waarin herkenning duidelijk naar voren komt, want uiteindelijk kijken we vooral naar onszelf.” (Pim Lammers / CultuurBewust.nl)

.

.

**** GENOMINEERDEN COMMERCIAL ****

*

BUDDYHOND / KNGF Geleidehonden (Rogier Hesp)

EEN BIERTJE. TWEE BROERS. IN LAPLAND.  / AMSTEL BIER (Niels van Koevorden)

KLUSHONDJE (Diederick van Rooijen)

.

.

**** GENOMINEERDEN DIGITAL STORRYTELLING ****

*

BEHIND THE BLUE SCREEN (Jaap van Heusden, Ruben Pater)  >>bijbehorende site <<

.

LAST HIJACK – INTERACTIVE (Tommy Pallotta, Femke Wolting) >> bijbehorende site <<

.

REFUGEE REPUBLIC (Dirk-Jan Visser, Jan Rothuizen, Martijn van Tol) >> bijbehorende site <<

.

Author: Sander Houwen

Share This Post On

Trackbacks/Pingbacks

  1. Winnaars DDG Awards bekend - Dutch Directors Guild - […] De winnaars zijn gekozen door de leden van de Dutch Directors Guild (DDG), de belangenvereniging van professionele film- en…
  2. VERTOV digital storytelling Dutch Directors Guild Awards - VERTOV digital storytelling - […] All of the films and projects are worth watching! Want to get a sneak peek of all nominations? Click here.…

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!