Upcoming: Nieuwe Regisseurs (A t/m K)

In de eerste dagen van juli presenteert nieuw regie-talent van de Nederlandse Filmacademie, de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost te Breda zich aan het publiek. De NFA vertoont haar films 2 en 3 juli op het festival Keep an Eye, de HKU doet dat 1, 2 en 3 juli op haar faculteit te Hilversum via HKU Exposure 2015 en de films van St. Joost zijn 4 juli te zien tijdens de Première FILM 2015 in LantarenVenster te Rotterdam en daarna op de expo in Breda . Hieronder volgt een overzicht van films waarvan een teaser, trailer of poster beschikbaar was en die op zijn minst gelinkt konden worden aan een redelijk actuele website of facebookpagina.

Van de zes fictiefilms en vijf documentaires van de NFA is een trailer te zien. Van veruit de meeste HKU-films is de trailer (of teaser) nog niet af. Sterker nog, een enkele film zit nog midden in de productie en is pas in de loop van de zomer klaar. Maar dat heeft zijn redenen: de NFA-ers hebben hun films al vóór de zomer van 2014 aan medestudenten gepitcht en in september aan de omroepen, terwijl de HKU-ers niet veel eerder dan eind vorig jaar aan hun afstudeerfilm konden beginnen. Ook de budgetten verschillen enorm. Waar de NFA-ers een budget in hun schoot geworpen krijgen van niet minder dan 10.000 euro, moeten de HKU-ers  en ook de studenten van St. Joost dat zelf bij elkaar sprokkelen; hun budget vanuit school was: nul euro.

Een ander opvallend verschil tussen HKU en NFA is dat de HKU-ers geacht werden zelf hun crew te regelen en de productie te plannen. De NFA-ers waren daarentegen gebonden aan een opgelegde planning, een vastgesteld aantal draaidagen en een crew die bestond uit uitsluitend medestudenten. Niet flexibel wellicht, maar een voordeel is wel dat je dan precies weet waar je aan toe bent.

Tot slot werd een deel van de NFA-ers voor hun filmscore gekoppeld aan masterstudenten van het conservatorium Amsterdam, inclusief koor, orkest en studio-opnames. De HKU-ers zitten in één gebouw met componisten en sound designers van de opleiding Muziek en Technologie, maar moesten die samenwerking eventueel nog wel even zelf initiëren. Op de St.Joost studeerde één student af met een fictiefilm. Van de zestien man crew die hij om zich heen verzamelde, was hij de enige student.

Anyway… Of je het nu zelf even regelt of iedereen voor je klaar staat, of je nu veel of weinig geld hebt, 21 draaidagen of slechts drie, een orkest in je film of niet van echt te onderscheiden samples, het gaat er natuurlijk om wat je met je luxe of je leemte doet. En aan het eind is er altijd nog de DDG, waar je als net afgestudeerde regisseur het kalenderjaar van afstuderen en het jaar erna een gratis lidmaatschap aangeboden krijgt. In de daaropvolgende twee jaar geldt een gereduceerd tarief van 50%. Geen gekke deal. Helemaal als je net al je geld in je afstudeerfilm hebt gestopt.

Van 10 regisseurs volgt komende weken een zomerserie met uitgebreide interviews waarin ze vertellen over onder andere de opleiding die ze volgden, hun afstudeerfilm, hun regievisie en de niet te stuiten passie om te maken wat ze willen maken.

Hieronder de afstudeerfilms, op alfabetische volgorde van regisseur (A t/m K):

David-Jan Bronsgeest – Broker (NFA / fictie)

In een poging te breken met zijn ontaarde bestaan bevrijdt een eenzame orgaanhandelaar een jonge vrouw uit de klauwen van de meedogenloze organisatie waarmee hij zakendoet. Zal het redden van één onschuldig leven zijn lot veranderen of juist bezegelen? WEBSITEFACEBOOK

David-Jan: “Ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar wat ik zelf filosofische actiefilms noem. Dat is wat ik wil maken. Hollywood wordt vaak een beetje gezien als scheldwoord. Maar ik hou van dingen dik vertellen, dat vind ik tof.

Wat er mis is in Nederland is dat moraliteit op een of andere manier heel erg de boventoon voert. Als er een slecht personage verschijnt dan zit er altijd een soort van situatie aan verbonden die uitlegt waarom dat zo is. Ik denk dat personages niet per se altijd een motivatie nodig hebben om iets fouts te doen.

(Het hele interview met David-Jan Bronsgeest is vanaf vrijdag 3 juli te lezen op de website van de DDG).”

 

Yaron Cohen – Until The Quiet Comes (HKU / docu)

Documentaire over de 87-jarige Torro, die tijdens de oorlog tussen Abchazië en Georgië in de jaren negentig naar Georgië is gevlucht. Samen met zijn neef en diens vrouw woont hij nu in een huis in een vervallen bergdorpje. Zij hebben nauwelijks eten, geld en warmte en zijn daardoor tot elkaar veroordeeld. Ondanks zijn eindeloze levenslust, humor en veerkracht, begint de harde werkelijkheid zijn tol te eisen. In Until the quit comes wisselen tragiek, humor en wodka elkaar af in een verhaal over afhankelijkheid, vergankelijkheid, doorzettingsvermogen en de kracht om te overleven. WEBSITE / FACEBOOK

utqc

 

Michael Creutzburg – Afstand (HKU / fictie)

De Nederlandse Floris (22) en Spaanse Anna (25) ontmoeten elkaar voor het eerst op vakantie in een club in Budapest. Ze hebben een leuke bezopen avond samen, hebben een one night stand en zeggen vaarwel zonder elkaar echt te hebben leren kennen. Op Floris’ initiatief besluiten ze een week later een weekend door te brengen in Amsterdam. De klik die ze in Budapest hadden blijkt daar niet meer zo vanzelfsprekend. Zeggen ze wederom vaarwel zonder elkaar te leren kennen, of lukt het ze om uit de ruïnes van hun contact iets nieuws op te bouwen?  WEBSITE / FACEBOOK

Afstand_Still01

 

Pascalle van Dijk – Bello 4-ever (HKU / Docu)

Bello 4-ever is een korte documentaire over het afscheid tussen mens en dier. FACEBOOK

bello

 

Youri Dingemans – Het Goeie Leven (HKU / fictie)

Sociaal-realistische film over het Brabant van de jaren ’90, geïnspireerd op het werk van Roy Andersson en Michiel van Erp. In de film volgen we dorpelingen tijdens hun dagelijkse bezigheden in een fictief Brabants dorp. 
De gemeenschap maakt zich op voor de tradities van de decembermaand; de gezelligste maand van het jaar. WEBSITE / FACEBOOK

Youri over het ontstaan van zijn film: “Ik en Martijn [Melis, D.O.P] gingen in het Utrechtse Kanaleneiland wonen. Hij komt uit De Mortel en ik uit Dongen en dan is het verschil met Kanaleneiland extreem groot. We waren thuis aan het benoemen wat het verschil was; hoe passief-agressief het er soms aan toegaat in een dorp ten opzichte van de stad bijvoorbeeld. Je komt dan uit bij stereotypen: iemand die heel bot is of heel direct is de Amsterdammer en de zachte, achter de rug om, is de dorpeling. Toen we het er tijdens de afwas over hadden zijn uit die gedachte een paar situaties ontstaan. Een typisch gesprek tussen een jongen en een meisje in de bus bijvoorbeeld. Het ging ons erom de herkenbaarheid van die situaties bij elkaar te vinden: een zuipkeet of een voetbalclub met een of andere huldiging of een gemeenteraad. Toen dachten we: daar moeten we iets mee gaan doen, dat kan heel leuk werken.” (Het hele interview met Youri Dingemans is vanaf vrijdag 14 juli te lezen op de website van de DDG).

hetgoeieleven

 

Sophie Dros – My Sillicone Love (NFA / docu)

Everard heeft twaalf levensechte poppen. Hij praat met ze, kleedt ze aan, heeft seks met ze en houdt van ze alsof het echte mensen zijn. Is hij gelukkig met deze levensstijl of is hij eigenlijk op zoek naar een echte vrouw? My Silicone Love zet de alledaagsheid van zijn bestaan tegenover de fantasiewereld waarin de poppen tot leven komen.  WEBSITE / FACEBOOK

Sophie: “Ik had hele grootse ideeën over Kerstavond. Ik dacht: misschien gaat hij wel met die poppen aan een tafel zitten en een Kerstdiner maken. Maar goed, het is natuurlijk documentaire, dus dan bedenk je van alles en dan gebeurt het natuurlijk niet zoals je had bedacht. Stonden we daar in dat viezige huis terwijl hij een prakje voor zichzelf stond te maken en dat achter zijn computer in stilte op ging eten.” (Het hele interview met Sophie Dros is vanaf 30 juli  te lezen op de website van de DDG)

 

Christian van Duren – Tussentijd (HKU / fictie)

Wanneer Pascal als eerste omstander arriveert bij een zwaar ongeluk belt hij het alarmnummer. In de daaropvolgende minuten komt hij in een situatie terecht waarin zijn handelen bepalend zal zijn voor zowel het slachtoffer als voor hem zelf. Een noodlottige samenloop van omstandigheden zorgt ervoor dat verschillende personen op een uiterst bijzondere en wrange manier op elkaar zijn aangewezen. Beide zijn betrokken in een situatie waar niemand vrijwillig voor heeft gekozen. WEBSITE

 

Roel van Eijk – De Verhuizing van een Bijenkorf / City of Leisure (St. Joost / docu)

In ‘De Verhuizing van een Bijenkorf’ keert Roel van Eijk terug naar een stad die hem bekend voorkomt. De stad is gecreëerd door een boekhouder, een ambtenaar en een architect. Hierdoor wordt elke vierkante meter benut. Roel gaat in deze stad op zoek naar één persoon; omdat hij een vraag heeft die hij zelf niet zo goed kan beantwoorden. WEBSITE

 

Tom Eysink Smeets – Tom & Yuri show Extravaganza (HKU / fictie)

De beste, korte, zwarte, absurdistische sketch-show ooit, beïnvloed door de komedie van de jaren ’90: Jiskefet, Theo & Thea en Rembo & Rembo. FACEBOOK

Tom: “Als je denkt: ik wil iets schrijven wat mensen heel leuk gaan vinden dan ben je dom bezig. Want dan ben je voorspelbare scenario’s of grappen aan het bedenken. En een grap zit ‘m juist in het onverwachte; in iets wat je nooit had kunnen bedenken. Als mensen zeggen: ‘Hoe kom je erop?!’ Dan zit je goed. Maar die ideeën ontstaan als je uitgaat van wat je zelf grappig en te gek vindt. En omdat jouw referentiekader zo debiel anders is dan ieders andere referentiekader, maak je iets zo eigens, zo iets tofs dat mensen daar altijd een reactie op geven.” (Het hele interview met Tom Eysink Smeets is vanaf 3 juli te lezen op de website van de DDG).

Tom_Yuri_Show

 

Gonzalo Fernandez – Lazarus (NFA / fictie)

LAZARUS is een absurdistische roadmovie over een moeder die niets meer heeft om voor te leven. Ze wordt tijdens haar laatste reis onverwachts vergezeld door een onbekende man die in alles haar tegenpool is. Zelfs wanneer ze denkt eindelijk van hem af te zijn, wordt ze gedwongen om met hem een avontuur aan te gaan. De nacht is nog jong. WEBSITE / FACEBOOK

 

Steve Gijrath – Hangman (HKU / fictie)

John (24) is een jonge onverschrokken boordschutter op een bommenwerper ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Als hij met zijn crew na een nachtelijke aanval op het Ruhrgebied beschoten wordt door de luftwaffe springt hij met zijn parachute de bommenwerper uit. Na een duizelingwekkende val raakt hij verstrikt in de boomtoppen. Gedesoriënteerd, gewond en in vijandelijk gebied staat John voor een grote uitdaging.

WEBSITE / FACEBOOK

hangman'

 

Ruwan Heggelman – Beste Vrienden (HKU / fictie)

Beste Vrienden is de eerste komische zombie-buddy-film in Nederland. Een nieuwe twist aan het horror- en zombiegenre met uiteraard een flinke dosis humor. WEBSITE / FACEBOOK

 

Wouter Hermans – Observator (HKU / fictie)

In een wereld waarin mensen altijd en overal gevolgd worden door beveiligingscamera’s komt de ‘niets te verbergen’ Mark te werken achter de schermen bij de surveillance van District 1221. Daar komt hij in gewetensnood als hij ziet wat voor praktijken zich achter gesloten deuren afspelen. WEBSITE / FACEBOOK

 

Sterre de Jong – N for Neutral (HKU / docu)

In ‘N for Neutral’ zoekt regisseur Sterre de Jong naar een antwoord op de vraag of we in een tijd leven waar een genderneutrale aanpak kan helpen in de zoektocht naar gelijkheid tussen de sekses. Verschillen we per definitie al bij de geboorte van elkaar? Of zijn er op heel veel vlakken nog scenario’s te bedenken waar je geslacht geen rol hoeft te spelen? En wanneer draaien we hierin door? ‘N for Neutral’ is een onderzoekende documentaire die zich focust op genderneutraliteit in het progressieve land Zweden, en terugkoppelt naar de Nederlandse maatschappij.  FACEBOOK

N-for_Neutral

 

Vincent Boy Kars – My First Porn Film (St. Joost / docu / fictie)

De nieuwe generatie jong volwassenen zijn opgegroeid met het alomvattende internet. In de documentaire MY FIRST PORN FILM maken twee jongens van begin twintig een plan voor hun eerste, eigen pornofilm. Hoe moet die film eruit zien? Hard en bezeten zoals de porno die ze van internet kennen? Of misschien zacht, met liefde en een verleidelijk verhaal als tegengif voor alle onpersoonlijke en meedogenloze porno waarmee ze groot zijn geworden? WEBSITE

 

Bobbie Koek – Waar Zij Waren (NFA / fictie)

Melle vluchtte jaren geleden naar de stad en keert nu terug naar zijn geboortedorp voor de begrafenis van een oude jeugdvriend. Op deze plek, waar gordijnen in de huizen gesloten zijn, de zwijgzaamheid de straten domineert en waar elk verdriet nog altijd wordt weggedrukt door middel van Gods woord, ontmoet Melle de vrijgevochten Oscar. Voor het eerst sinds lange tijd vindt hij aansluiting. Samen observeren zij de dorpelingen en hun geoefende regels. Totdat hun vriendschap eindigt in een noodlottige uitbarsting. WEBSITE / FACEBOOK

waar_zij_waren

 

Malu Keijzer – Never Lose Hope (HKU / docu)

Jade heeft Alopecia totalis, een haaraandoening waarbij het haar op het hoofd plotseling uitvalt. FACEBOOK

never_lose_hope

 

Caroline Keman – Droomvergunning (HKU / docu)

De negenjarige Fayaz is samen met zijn moeder zes jaar geleden gevlucht uit Afghanistan. Na vele omzwervingen komt hij in azc Almere terecht. Fayaz heeft geen idee of hij overmorgen nog in Nederland is. Hoewel zijn toekomstdromen in schril contrast staan met de rauwe werkelijkheid, verliest Fayaz de moed niet: hij wordt dierenverzorger. WEBSITE / FACEBOOK

droomvergunning

 

Renko Koppe – Le Reste (HKU / fictie)

Le Reste verkent de rol van media, beeldvorming en interpretatie in ons leven vanuit het perspectief van fotomodel Renée, geïnspireerd door het werk van de filosofen Jean Baudrillard en Michel Foucault. FACEBOOK

Renko over het idee achter zijn film: “Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk van wat ik tijdens mijn studie heb geleerd in mijn film te stoppen. De film is vrij gebaseerd op wat Baudrillard heeft omschreven als de vier fases van het beeld, waarin het beeld de werkelijkheid weergeeft, vervormt of vervangt. Ik heb bij dat uitgangspunt verschillende stijlen gezocht die dat het beste weergeven. En ook al komt de theorie van Baudrillard er niet letterlijk in terug, is het wel heel erg in het beeld terug te vinden. Of men dat herkent weet ik niet, maar het is wel door mij zo uitgewerkt.” (Het hele interview met Renko Koppen is vanaf 11 augustus te lezen op de website van de DDG).

 

Le_Reste

 

Hetty de Kruif – Nachtoord (NFA / fictie)

De introverte Saïd werkt overdag in een sleutelzaak om het hoofd boven water te houden. ’s Nachts geeft hij zijn leven echter op ongewone wijze verrijking. Nachtoord is een moderne film noir over de bijzondere bezigheid van een sleutelmaker. WEBSITE / FACEBOOK

Author: Sander Houwen

Share This Post On

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.