Nouchka van Brakel jubileert in EYE

Nouchka van Brakel viert dit jaar haar vijftigjarig jubileum als filmmaker. In EYE vindt op 18 mei vanaf 13.00 uur het seminar Nouchka van Brakel – A Female Point of View plaats. ‘s Avonds aansluitend is haar film Van de koele meren des doods te zien, waarvoor DDG-leden al een uitnodiging hebben ontvangen. Van Brakel was de eerste vrouwelijke filmmaker die afstudeerde aan de Filmacademie. Ze verwierf bekendheid bij een groot publiek met Het debuut (1977) en Een vrouw als Eva (1979), de eerste Nederlandse film met een lesbische thematiek.

Seminar Nouchka van Brakel – A Female Point of View, 18 mei 13.00-17.00 in EYE, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl

Nouchka van Brakel, die precies vijftig jaar geleden debuteerde met de korte film Sabotage, was de eerste Nederlandse filmmaakster na de Tweede Wereldoorlog, die met films waarin vrouwen centraal stonden een groot publiek wist te bereiken, zoals Het debuut (1977) en Een vrouw als Eva (1979), de eerste Nederlandse film met een lesbische thematiek.  Ze was ook de eerste vrouw die afstudeerde aan de Nederlandse Filmacademie, waar ze later bijna twintig jaar filmregie zou doceren.

Tijdens het seminar  gaan onder anderen oud-NOS-journaliste Margriet Brandsma en hoogleraar Filmwetenschappen Patricia Pisters in gesprek met Nouchka van Brakel over haar films en inspiratiebronnen. Ook filmmaaksters Dana Nechustan (Dunya & Desie), Mea de Jong (If Mama Ain’t Happy, Nobody’s Happy) en Tallulah Hazekamp Schwab (Een dorsvloer vol confetti), praten over hun werk, de vraag wat een vrouwenfilm is en of er nog zoiets als ‘vrouwenfilms’ bestaat. Het seminar is georganiseerd door EYE, de Nederlandse Filmacademie en de Universiteit van Amsterdam (Amsterdam School for Cultural Analysis/Mediastudies).

Op 18 mei wordt ‘s avonds Nouchka van Brakels veelgeprezen literatuurverfilming Van de koele meren des doods vertoond, in aanwezigheid van de regisseur en leden van cast en crew. Op 25 mei wordt de recent gerestaureerde Tsjechische nouvelle vague-film Madeliefjes (Daisies) vertoond, waarin twee jonge vrouwen hun rebelsheid tonen; de film was destijds een inspiratiebron voor Van Brakels eigen werk. Van Nouchka van Brakels hand zijn verder te zien Een vrouw als Eva (1979) en Een maand later (1987).

Van de koele meren des doods (1982)
Beeldschone verfilming door Nouchka van Brakel van de roman van Frederik van Eeden uit 1900 over Hedwig Marga de Fontayne (Renée Soutendijk). Een ongelukkig huwelijk, mislukte affaires, prostitutie en morfineverslaving bepalen haar lot. Waar het Van Eeden vooral ging om een psychologische studie naar een getroebleerde vrouw, stelt regisseuse Van Brakel juist de Victoriaanse, vrouwvijandige moraal aan de kaak. Vertoning van de kopie uit de EYE-collectie (35mm). Voorstelling in aanwezigheid van Nouchka van Brakel en andere leden van cast en crew.
18 mei 19.00

Een vrouw als Eva (1979)
In een van haar bekendste films vallen Monique van de Ven en Maria Schneider voor elkaar. Peter Faber is te zien als Ad, Eva’s achtergelaten echtgenoot. Eva (Van de Ven), jonge moeder van twee kinderen, gaat op aanraden van haar echtgenoot naar Frankrijk om bij te tanken. In het zonnige Zuiden maakt ze kennis met de lesbische Liliane (Schneider) die in een commune leeft. Er springt een onverwachte vonk over tussen de twee, de ontmoeting blijft niet zonder gevolgen. Als Liliane Eva opzoekt in Nederland besluit Eva de mopperige Ad te verlaten.
Inleiding door Filmkrant-hoofdredacteur Dana Linssen.
3 mei 9.30

Een maand later (1987)
Keurige echtgenote ruilt een maand lang haar leven met een vrolijke losbol. Renée Soutendijk als vrijgevochten journaliste en Monique van de Ven als huismoeder voelen zich na aanvankelijke aanpassingsmoeilijkheden wonderwel thuis in elkaars leven. Gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Jan Donkers.
22 mei (tijdstip nog onbekend)

Madeliefjes (Daisies, 1966)
Speelse klassieker over twee verveelde meisjes die de boel op stelten zetten. Het verfrissend radicale Madeliefjes van de Tsjechische nouvelle vague-pionier Vera Chytilová houdt zich aan geen enkele regel. Keuzefilm Nouchka van Brakel. Vooraf If Mama Ain’t Happy, Nobody’s Happy (Mea de Jong, 2014).
25 mei 19.15

Author: DDG

Share This Post On

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.