Hoe je van Human-leden telemarketeers maakt en de 50.000 haalt

gastblog van Jona Honer

Hoe krachtig een netwerk kan zijn is gebleken in de ledenwervingscampagne van de Humanistische Omroep. Zonder grote marketing budgetten te spenderen aan massamedia of beoogde leden gratis goodies onder de neus te houden is het hen gelukt om meer dan 50.000 investeerders in diepgang te vinden. Dit aantal werd mede gehaald door een campagne die bedacht werd door productiebedrijf Wefilm (waar ondergetekende regisseur is) en die werd gerealiseerd binnen de middelen van de Human.

De teller stond rond de 40.000 investeerders toen Bert Janssens mij vroeg om een campagne-film te maken. De werving leek wat te stagneren en had een nieuwe impuls nodig. Het idee was om leden ertoe aan te zetten ten minste één iemand in hun netwerk lid te maken. Want als iedereen dat zou doen, had de Human nog maar één lid nodig.

Hoewel ik in mijn studententijd telemarketeer ben geweest en pensioenplannen en doorlopende kredieten heb verkocht, zag ik er enorm tegenop om kennissen te gaan bellen om ze lid te maken van de Human. Want hoe kom ik in hemelsnaam soepel van: “Hoi lang niet gesproken, hoe gaat het?” naar “Waar ik eigenlijk voor bel…”? Dat gaat dus niet zonder een beetje pijn te lijden.

Deze telefoonangst werd dan ook de kern van de campagne waarin we het telemarketeer leed een heel andere dimensie hebben gegeven. Door de kijker op humoristische wijze de meest verschrikkelijkste situaties voor te houden is hij of zij hopelijk in staat de eigen angsten wat te relativeren.

Author: DDG

Share This Post On

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.