Doe mee aan de Pilot Workshop en ontwikkel je documentaire!

Een goede pilot wordt steeds belangrijker voor het verkrijgen van (internationale) financiering, maar het biedt ook een fantastische tool om je project samen met je producent goed te ontwikkelen en in de markt te zetten. Daarom organiseert de DDG dit najaar in samenwerking met de NBF en met steun van het Nederlands Filmfonds, voor de vijfde maal de succesvolle Workshop Make Your Docu Pilot. 

Deze vierdaagse documentaire workshop vindt plaats onder de bezielende leiding van Sigrid Dyekjaer, producent en eigenaar van Danish Documentary en ‘head of studies’ bij het internationale programma Dok.Incubator. De door haar geproduceerde documentaires (BUGSMan FallingGood Things AwaitThe Good Life, Ai Wei Wei – the Fake Case, The Newsroom en Something Better to Come) worden wereldwijd gedistribueerd en zijn op veel festivals te zien en in de prijzen gevallen.

Een goede pilot wordt steeds belangrijker voor het verkrijgen van (internationale) financiering, maar het biedt ook een fantastische tool om je project goed te ontwikkelen en in de markt te zetten. Het maken van een pilot voor je documentaire is wat Dyekjaer betreft een essentieel onderdeel van het ontwikkelingsproces van de film. Door voorafgaand aan het maakproces een pilot samen te stellen, moet je als maker (regisseur en producent) zeer goed nadenken over de structuur en andere belangrijke keuzes die je verhaal vorm gaan geven. Zo kom je tot de essentie van je documentaire.

Opzet
De workshop vindt plaats in Amsterdam op een nog te bepalen locatie, gedurende vier dagen van 9.00 – 18.00 uur, te weten:
Dag 1 – donderdag 27 oktober
Dag 2 – vrijdag 28 oktober
Dag 3 – woensdag 7 december
Dag 4 – dinsdag 20 december

Dag 1: Introductie Sigrid Dyekjaer en bespreking projecten   
De eerste ochtend geeft Dyekjaer een algemene inleiding over wat er allemaal bij het maken van een goede pilot komt kijken. Dit verhaal vertelt zij aan de hand van veel recente pilots.
Die middag wordt een start gemaakt met het gezamenlijk behandelen van de individuele projecten. Reeds gedraaid beeldmateriaal en/of foto’s, of de ev. reeds gemaakte pilots zullen worden bekeken en besproken. Onder leiding van Dyekjaer zal je onderzoeken wat het beste uitgangspunt voor je pilot zou kunnen zijn en wat jouw project interessant en uniek zou kunnen maken. Aan de hand hiervan worden suggesties gedaan voor het maken van een nieuwe pilot.

Dag 2: Vervolg bespreking projecten
Gedurende deze hele dag zullen de projecten van deelnemers worden besproken, op dezelfde manier als bij dag 1. Na deze dag zijn alle projecten van de verschillende teams aan de beurt geweest.
Aan het einde van deze tweede dag, krijg je tips mee voor het maken van een flyer voor de internationale markt. Deze flyer wordt gepresenteerd op dag 3.

Dag 3: Presentatie eerste of tweede pilot  
Deze bijeenkomst vindt pas plaats in december. Hierdoor heb je voldoende tijd om naar aanleiding van de suggesties en het commentaar van Sigrid en je mede-cursisten je pilot te maken of intussen aan te passen of materiaal (bij) te draaien. In deze sessie zullen de verbeterde versies opnieuw gezamenlijk worden bekeken en besproken. Zo leer je niet alleen van het maken of verbeteren van je eigen pilot, maar ook van de problemen die je collega makers hebben ervaren.
Ook zal de flyer besproken worden die je hebt moeten maken ter begeleiding van je documentaire project.

Aan het einde van deze derde dag zal Dyekjaer uit eigen ervaring vertellen hoe je een project moet pitchen op de (internationale) markt, maar uiteraard is dit ook toe te passen als je je project moet ‘verkopen’ aan de fondsen, omroepen of op een forum. Welke markten zijn er wereldwijd en welke festivals/fora passen het beste bij jouw filmproject? Wat zijn hun criteria, hoe kun je het beste aanvragen, hoe kun je je daar het beste presenteren enz. enz.

Dag 4: Pitch je project en nieuwe pilot 

In december word je geacht een allerlaatste versie van je pilot te presenteren terwijl je je project pitcht aan je collega’s. Dit wordt dan uiteraard weer gezamenlijk besproken.
Ook de flyer die je met je team hebt moeten maken, zal dan uitgebreid aan de orde komen.

Voor wie
De workshop is bedoeld voor zowel beginnende als gevorderde regisseurs en geschikt voor projecten waarvan al beeldmateriaal gedraaid is of projecten die nog gedraaid moeten worden.
Dyekjaer vindt het het meest zinvol als teams van regisseur, producent en editor (of schrijver) met z’n drieën aan deze workshop deelnemen. Het is dan ook van belang dat alle teamleden gedurende de workshopdagen aanwezig kunnen zijn.

Aanmelden
Meld je aan voor 15 september 2016. Aan de workshop kunnen 8 teams met een project deelnemen.
Stuur het volgende op in het Engels naar events@directorsguild.nl o.v.v. Workshop Make Your Docu Pilot:

  • logline van de film in 2 of 3 zinnen
  • 1 pagina synopsis
  • halve pagina pitch voor de film
  • motivatie waarom je de film wilt maken (inclusief: wat gaat het publiek beleven, wat hebben zij eraan en wat is jouw persoonlijke band met de personages)
  • indien beschikbaar: foto’s voor de film of een vroege versie van een pilot
  • cv’s van team

Kosten
€350,- per team van regisseur, producent en editor of schrijver (betaling in termijnen is in overleg mogelijk).

 


 

Aanvullende informatie van Sigrid Dyekjaer
First of all: when you write your application: what is it we are going to see in the film? This is the key thing we want to know. What we are looking for, is an understanding of what is actually going to happen in your film. A pitch is the best way to start. The Pitch is what you tell people who ask: what is your film about? Why is it important for you to make it, and what kind of relationship do you have to your subjects/participants? A pitch is a concentrated text that makes friends and colleagues interested in hearing more.

Even though it seems very important to know why a documentary film has to be made, it is first of all the film, and what’s happening in it, that is the most interesting thing to hear about. It can be difficult, especially with documentary films, but if you still try to talk about what you would like to happen in the film, or what you want to investigate in the film, it makes you come closer to your idea. And at some point you have to answer those questions anyway. Why does this story need to be a film, and not a book, or a photo book? We need to understand the uniqueness or the possibilities of making this film a unique film and how. It is a good idea also to reflect upon the genre. Is it a portrait, a travelers tail, personal film or for example an investigative film?


 

De workshop is mede mogelijk gemaakt door financiele steun van het Nederlands Filmfonds NL Filmfonds

 

Author: DDG

Share This Post On

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.