Shortlist Louis Hartlooper Prijs voor de Filmjournalistiek 2014

Leden van de DDG kunnen hun stem uitbrengen op de shortlist voor de Louis Hartlooper Prijs voor de Filmjournalistiek 2014. De jaarlijkse Louis Hartlooper Prijs voor de Filmjournalistiek wordt tijdens het Nederlands Film Festival uitgereikt aan een persoon die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de geschreven filmcultuur. In 2014 viert de prijs haar tienjarig jubileum. Vanaf 1 augustus kunnen filmprofessionals hun stem uitbrengen op de drie genomineerde schrijvers.

De Louis Hartlooper Prijs voor de Filmjournalistiek wordt voor de tiende keer uitgereikt aan een persoon die het afgelopen jaar met een of meerdere publicaties een stimulerende bijdrage heeft geleverd aan het denken over cinema en aan de verdieping van de Nederlandse filmcultuur. De Louis Hartlooper Prijs voor de Filmjournalistiek wordt jaarlijks uitgereikt onder auspiciën van de Louis Hartlooper Stichting. Met de prijs hopen de initiatiefnemers het schrijven over film in Nederland onder de aandacht te brengen en waardering uit te spreken voor idealisme, moed, inzet en bevlogenheid. Een nationale filmcultuur is ondenkbaar zonder goede filmjournalistiek. Zonder referenties, reflecties, onderzoek, inventarisaties en andere geschreven inzichten is er zelfs geen begin van filmcultuur.

Shortlist
De drie genomineerde schrijvers voor de Louis Hartlooper Prijs voor de Filmjournalistiek 2014 zijn (in alfabetische volgorde):

Tjeu van den Berk & Marjeet Verbeek 
Het filmgesprek: woorden aan droombeelden wijden (spiritualiteit van de film). Meinema, 2013.

Jean-Luc Godard bestempelde film ooit als de meest religieuze kunstvorm. De didactische, filosofische, wellicht esoterische benadering van ‘het filmkijken’ doet het filmbloed stromen en spreekt letterlijk tot de verbeelding. Bij het kijken naar film ziet iedereen een andere film; onze eigen ideeën over symbolen, mythen, sekse en religie beïnvloeden onze filmbeleving. Deze beleving is afhankelijk van de kwaliteit van ‘het kijken’. Om een mooie ‘kijkervaring’ te ondergaan geeft dit boek werkzame, essayistische handreikingen voor gesprekken over spiritualiteit in film. Het is doordrenkt van liefde voor de filmkunst, niet eenduidig en een pleidooi voor de onbevangenheid. Hierdoor levert dit boek een stimulerende bijdrage aan het denken over cinema en aan de verdieping van de filmcultuur.

Thomas Leeflang
Kijk! Luister! – Film en radio in Nederland onder Duitse dictatuur. Aspekt, 2013

Thomas Leeflang is een filmliefhebber en filmhistoricus met een imponerend aantal publicaties. Afgelopen jaar verscheen de derde en geheel gewijzigde druk van wat zijn hoofdwerk genoemd kan worden. Het boek bevat een gedetailleerd overzicht van de Nederlandse filmcultuur en radio- programmering tijdens de Duitse bezetting. De bioscoop was ook tijdens de oorlog een populair vermaak, Duitse films werden goed bezocht en waren overal te zien. De bioscoopbranche en filmwereld werkten stilzwijgend met de Duitsers mee. Conformisme won het van heldendom. De verhalen over dit aspect van het maatschappelijk leven waren vaak een vergeten onderdeel van de bezettingsgeschiedenis. Voor de geschiedschrijving is dit lijvige boek, voorzien van uitvoerige bijlagen en bronvermeldingen, daarom een belangwekkende uitgave.

Bram Reijnhoudt
Het zoveelste Laurel & Hardy boek. Blotto Press, 2014

In 1971 richtte journalist Bram Reijnhoudt samen met K. Schippers en Pieter Goedings de Perfect Day Tent op, als onderdeel van het internationale Laurel & Hardy-genootschap Sons of the Desert. In 1984 begon hij met Blotto, ‘filmmagazine in zwart-wit, gewijd aan Laurel & Hardy’, en nu, op zijn 82ste, is Reijnhoudt nog steeds een vurig pleitbezorger van ‘de jongens’. Het zoveelste Laurel & Hardy boek is de kroon op zijn werk. Het bundelt artikelen, ter zake ingeleid en waar nodig geactualiseerd, uit 30 jaar Blotto en laat zich lezen als de liefdesbetuiging van een onvoorwaardelijke ‘filmgek’, die het voorwerp van zijn liefde een leven lang door dik en dun trouw is gebleven.

Stemming door filmprofessionals
De prijswinnaar wordt vastgesteld na een stemming op www.filmjournalistiek.net door leden van:
Dutch Directors Guild (DDG),
Filmproducenten Nederland (FPN),
Documentaire Producenten Nederland (DPN),
Netherlands Society of Cinematographers (NSC),
Netwerk Scenarioschrijvers

Het Louis Hartlooper Genootschap is gelieerd aan het Louis Hartlooper Complex en de bijbehorende Stichting. Dit genootschap kent een wisselende samenstelling en bestaat uit tenminste zeven filmmakers en filmprofessionals die regelmatig bijeenkomen. Dit genootschap heeft in 2005 de prijs voor de filmjournalistiek geïnitieerd. Het genootschap stelt zonder ruggespraak en in volstrekte onafhankelijkheid de shortlist samen, waaruit de leden van de filmvakorganisaties uiteindelijk de winnaar kiezen.

Naast een eervolle plek, middels een fotografische afbeelding in de eregalerij van het LHC, bestaat de prijs uit een bedrag van 1.000 euro, een penning met oorkonde en daarnaast een Zwarte Spiegel. Bovendien krijgt de winnaar de uitnodiging om het jaar daarop tijdens de uitreiking een korte voordracht te houden over het belang van goede filmjournalistiek (doelstelling van de prijs indachtig). Dit jaar zullen Bor Beekman, Rob van Scheers en Paul Verhoeven, winnaars van 2013, de lezing houden.

Eerdere winnaars
De prijs is eerder toegekend aan:
Joyce Roodnat (2005) voor de artikelenreeks Europese Filmklassieken in M, het maandelijkse magazine van NRC Handelsblad;
Dirk Lauwaert (2006) voor zijn boek Dromen van een expeditie;
Annemieke Hendriks (2007) voor haar boek De pioniers. Interviews met 14 wegbereiders van de Nederlandse cinema;
André Waardenburg (2008) voor zijn enthousiasmerende artikelen in NRC Handelsblad en Skrien;
Dana Linssen (2009) gewaardeerd om de brede en beschouwende journalistieke context als filmjournaliste van NRC Handelsblad en hoofdredacteur van De Filmkrant;
Oliver Kerkdijk (2010) voor zijn eigenzinnig romantisch taalgebruik en een indrukwekkende kennis van de filmhistorie, tezamen een ode aan de cinema vormend;
Eric Koch (2011), die door zijn grote liefde voor uiteenlopende filmgenres de afgelopen jaren veel heeft bijgedragen aan het filmbezoek en de filmbeleving in Nederland;
Gawie Keyser(2012), die film op een hoger plan weet te tillen door met liefde, passie én verhelderende inzichten te schrijven in o.a. de Groene Amsterdammer.
Bor Beekman (2013), voor zijn artikelen en interviews in De Volkskrant die hij schrijft met een gedegen kennis van zaken en met open vizier. Dat maakt zijn artikelen uitermate boeiend en ze getuigen tegelijkertijd van een grote liefde voor film.
Rob van Scheers & Paul Verhoeven (2013) voor ‘Volgens Verhoeven’. Een bundeling van de Volkskrant-reeks van 65 teksten waarin een aantal klassieke films besproken wordt.

Author: DDG

Share This Post On

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.