Ruim vier miljoen euro aan Europese financiering voor de Nederlandse audiovisuele en culturele sector

De afgelopen weken maakte de Europese Commissie de resultaten bekend van de eerste ronde subsidieaanvragen binnen het Creative Europe programma, gericht op de Europese audiovisuele en culturele sector. Het subsidieprogramma ging van start op 1 januari 2014 met de bedoeling om de concurrentiepositie van de Europese cultuur-, film-, televisie- en game-industrie te versterken. Nederland haalt in de eerste helft van 2014 maar liefst ruim vier miljoen euro uit het Creative Europe programma. Bijna 1 miljoen hiervan komt ten goede aan Nederlandse producenten.

Creative Europe – subprogramma MEDIA

1 miljoen euro voor de ontwikkeling van audiovisuele projecten In totaal wordt een bedrag van bijna 1 miljoen euro uitgekeerd aan Nederlandse producenten voor de ontwikkeling van audiovisuele projecten die bestemd zijn voor de Europese en internationale markt (980.833 euro). Voor de ontwikkeling van individuele projecten (fictie, animatie en creatieve documentaire bedoeld voor bioscoopvertoning en/of exploitatie via televisie of een digitaal platform) ontvangen zes Nederlandse producenten een totaalbedrag van 210.000 euro. Dit zijn Deepeei, Volya Films, Family Affair Films, Accento Films, Staccato Films en NFI Productions. Van de 31 landen die in aanmerking kwamen voor selectie staat Nederland met dit resultaat op een vierde plaats.

Van de aanvragen voor de ontwikkeling van een pakket van projecten (Slate Funding), dat zich meer richt op de productiebedrijven met een hoge productiecapaciteit, werden alle vier ingediende projecten uit Nederland gehonoreerd voor een bedrag van 770.833 euro. Dat is 6,4% van het totale beschikbare budget voor deze oproep. Nederland staat daarmee op een zesde plaats van alle deelnemende landen aan het subprogramma MEDIA. De gelukkige producenten zijn Topkapi Films, Submarine, Lemming Film en Rinkel Film.
De nieuwe ‘automatische’ puntenverdeling binnen de oproep Steun voor Ontwikkeling heeft gunstig uitgepakt voor Nederland. De automatische punten gaan naar aanvragers die gevestigd zijn in een land met een lage productiecapaciteit (waaronder Nederland), naar projecten gericht op een jong publiek en naar projecten die bestemd zijn voor coproductie met een onderneming uit een ander deelnemend land zonder gemeenschappelijke officiële taal.

Steun voor Internationale Coproductiefondsen
Behalve Nederlandse  filmproducenten ontvangen het IDFA Bertha Fonds en het HBF+ Europe beiden 300.000 euro uit het Creative Europe/MEDIA subprogramma. Zij ontvangen deze steun voor het faciliteren van internationale coproducties en/of het versterken van de verspreiding van audiovisuele werken. Nederland ontvangt hiermee bijna 50 procent uit het totale budget voor Internationale Coproductiefondsen.

Steun voor Nederlandse Filmmarkten
Verder werd in de eerste helft van 2014 een aantal Nederlandse filmmarkten gehonoreerd: de Holland Film Meeting, onderdeel van het Nederlands Filmfestival, ontvangt 51.000 euro. Het IDFA Forum en Cinekid voor Professionals ontvangen in 2014 respectievelijk 185.000 euro en 220.000 euro met een meerjarencontract uit het MEDIA Programma 2007-2013. Alleen Frankrijk en België halen meer financiering uit Europa voor hun filmmarkten.

Cinekid gehonoreerd voor oproep Audience Development
Voor de nieuwe oproep Steun voor Audience Development werd het kinderfilmfestival Cinekid geselecteerd met het project ‘European Children’s Film Catalogue & Related Film Literacy Activities’ voor een bedrag van 239.049 euro. Dit is het hoogste bedrag dat aan een project is toegekend binnen deze oproep. Nederland haalt hiermee 12,7 procent uit het totaalbudget. Alleen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk scoren met twee geselecteerde projecten per land een hoger totaalbedrag.

Steun voor Festivals
Cinekid komt naast Steun voor Audience Development en Filmmarkten, ook in aanmerking voor Steun voor Festivals. Het film-, televisie- en nieuwe mediafestival voor kinderen ontvangt een bijdrage van 35.000 euro voor de promotie en vertoning van Europese films en voor de organisatie van evenementen gericht op filmwijsheid en publieksbereik.

Distributeurs
Voor zeven Nederlandse  filmdistributeurs is tenslotte een totaalbedrag van 230.200 euro steun beschikbaar gesteld voor het distribueren van elf niet-nationale Europese films. Hiermee heeft Nederland het hoogst aantal geselecteerde projecten en halen de distributeurs 4,6 procent uit het totaalbudget voor deze oproep. Creative Europe Desk NL is zeer tevreden met deze resultaten van het eerste half jaar. De culturele en audiovisuele sector maakt zichtbaar gebruik van het Creative Europe programma en weet de weg naar Europese financiering te vinden. We hopen dat deze positieve trend voortgezet wordt in de komende jaren! Voor vragen over het programma en de resultaten, of voor advies op maat kunt u terecht bij de Creative Europe Desk NL in Amsterdam op onderstaand adres.

Voor een overzicht van alle resultaten klikt u op onderstaande links:
Creative Europe – subprogramma MEDIA:
Ontwikkeling van Individuele Projecten
Slate Funding Internationale Coproductiefondsen
Markten

Audience Development

Festivals

Bron: Persbericht Creative Europe Desk NL, het Nederlandse contactpunt voor het Creative Europe programma van de Europese Unie. Het Creative Europe programma is de opvolger van de programma’s Cultuur, MEDIA en MEDIA Mundus. Creative Europe Desk NL is onderdeel van DutchCulture, centre for international cooperation. Creative Europe Desk NL/DutchCulture  is gevestigd op de Herengracht 474 – 1017 CA Amsterdam Tel: 020 – 61 64 225 www.DutchCulture.nl MEDIA@creativeeuropedesk.nl

Author: DDG

Share This Post On

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.