Loketten

Als Sander Dekker het advies van de Raad voor Cultuur opvolgt, mogen naast de omroepen ook producenten met programmavoorstellen bij de NPO aankloppen. Een stapje verder in het langzaam verwurgen van de omroepzuilen. Op een of andere manier lijkt de politiek er genoegen in te hebben daar minstens een decennium over te doen. Of heeft dit te maken met angst en de verwevenheid van de politieke stromingen met diezelfde zuilen?

Whatever. Wat betekent het voor ons, de makers? Is het meer loketten voor je plannen, wat goed lijkt, of juist minder? Kan je ook als kleintje, of zelfs zzp’er aan de bak of moet je, net als bij het Filmfonds, eerst een aantal grote producties op je naam hebben staan?

Over die loketten. Het lijken er meer te worden, maar aan het eind zijn het er eigenlijk minder, of is er eigenlijk maar één, namelijk de NPO. Als een netmanager je plan niet ziet zitten of je als maker niet ziet staan, ben je klaar. Dit uiteraard in het slechtste geval. Maar als het om zaken van lang zittende macht gaat, ga ik meestal uit van het slechtste geval (kijk naar Mugabe, Chaves en Poetin). Een kenmerk van deze ‘beslis-posities’  is namelijk dat mensen hier te lang blijven zitten en dat er toch iets van een eigen voorkeur gaat ontstaan. Waardoor sommige makers lange tijd buiten de boot kunnen vallen. Bij de zuilenstructuur is dat minder een probleem, daar heb je, ondanks dat ook daar beslissers lang blijven zitten, tenminste nog altijd een ander omroeploket voor je plan.

Wat gaat er nu gebeuren? Grote en kleine producenten gaan zich bij de NPO vervoegen met hun plannen. Of gaan ze eerst langs de omroep en als die niet wil, of niet genoeg opschiet, gaan ze dan naar de NPO? Het wordt een druk gedoe in Hilversum. Hoe hou je de structuur transparant en eerlijk in deze gecreëerde jungle met maar één absolute leider, de NPO. Het blijft voelen als een tussenoplossing voor iets waar niemand echt een keuze durft te maken of een visie op tafel legt. Of waar zaken nog niet openlijk uitgesproken worden omdat men het er achter de schermen nog niet over eens is. En waar het voor de maker dus nog ingewikkelder wordt om je plannen aan de man de brengen.

Author: Pollo de Pimentel

Share This Post On

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.