IDFA organiseert Distributie / Outreach workshop 11/12 september en 21 november

Hoe vind ik een publiek voor mijn documentaire?

Een hands on workshop waarin impact distributie centraal staat. Ben je bezig met de ontwikkeling of productie van een documentaire en wil je werken aan een creatief en uitdagend distributieplan schrijf je dan in. De workshop biedt ook ruimte aan producenten, regisseurs en/of distributeurs die de workshop willen bijwonen als toehoorder. Allerlei nieuwe distributie initiatieven als day and date distributie en event cinema creëren nieuwe mogelijkheden om met je documentaire een publiek te bereiken. In deze workshop voor Nederlandse documentaire filmmakers, producers en distributeurs staan publieksbereik en publieksbetrokkenheid centraal. Voor wie maak je de film en hoe identificeer je één of meerdere de doelgroepen? Welke middelen staan je ter beschikking om die groepen te bereiken, wat heb je hen te bieden? Hoe zet je die middelen strategisch en zorg je dat het potentiële publiek ook daadwerkelijk je documentaire gaat zien? De workshop wordt geleid door Britdoc, een Britse organisatie die veel ervaring heeft in het begeleiden van outreach campagnes, meerdere onderzoeken op dit gebied heeft gepubliceerd en regelmatig trainingen geeft. Voor meer informatie over deze organisatie: http://britdoc.org/.

De workshop bestaat uit 2 delen. In september wordt er tijdens de eerste bijeenkomst (11 sept) in een plenaire setting aandacht besteed de begrippen outreach en audience engagement en worden de basis elementen van een campagne onder de loep genomen. Op de tweede dag (12 september) wordt gewerkt aan het opzetten van een campagne plan voor de geselecteerde documentaire. Wat zijn de doelen en mogelijkheden voor iedere individuele film? Tijdens IDFA vindt de derde dag plaats (21 november). Deze dag kent zowel plenaire sessies als individuele coaching gesprekken voor de project deelnemers en wordt in samenspraak met DDG en DPN georganiseerd.

Twee inschrijvingscategorieën

Deelnemers met een project: Er worden 6 à 8 documentaire projecten in de ontwikkelings- of productie fase geselecteerd. Bij de selectie wordt gekeken naar het potentiële publieksbereik van het project en de fase waarin de productie zich bevind. Het ontwerpen van een outreach campagne begint bij voorkeur al in de ontwikkelingsfase van een documentaire. De workshop biedt ruimte aan zowel de regisseur als de producent van het project. Er wordt gestreefd naar een diverse groep deelnemers en projecten.

Toehoorders: De workshop biedt ook ruimte aan een groep toehoorders van ca 15 à 20 filmmakers, producenten en/of distributeurs die de plenaire sessies op 11 september en tijdens IDFA als toehoorder kunnen bijwonen. De deelnemers worden geselecteerd op basis van de project informatie en/of cv en motivatie door Britdoc en IDFA.

Let op: – Tijdens de workshop is Engels de voertaal. Bij de inschrijving moeten de logline, synopsis en CV in het Engels worden aangeleverd.

– Deelname voor toehoorders: €25,-

– Deelname voor de  project groep: €40,- per persoon

Mail het formulier uiterlijk 28 augustus naar forum@idfa.nl.

Download het inschrijfformulier.

– See more at: http://www.idfa.nl/nl/educatie/outreach-workshop.aspx#sthash.qTunyj7X.dpuf

Author: DDG

Share This Post On

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.