Het Nederlandse filmklimaat Gesmoord aan de poort

In zijn oproep ‘Groter denken, kleiner doen’ constateert Herman Tjeenk Willink dat de open verhoudingen en gemeenschappelijke waarden van onze samenleving op het spel staan wanneer het land wordt gerund als een bedrijf. Die analyse past naadloos op wat er in de Nederlandse filmwereld speelt. Over het belang van het publieke debat en beleidsmakers die luisteren naar de professionals op de werkvloer.

Lees het artikel in de Filmkrant van de hand van Karin Wolfs:
https://filmkrant.nl/artikel/het-nederlandse-filmklimaat/

Karin Wolfs is filmjournalist en lid van ‘Filmmakersinitiatief 2018’, dat een debat wil aanzwengelen over de kwaliteit en culturele betekenis van de Nederlandse film.

Author: DDG

Share This Post On

1 Comment

  1. Zeer interessant, helaas komt dit inzicht aan de late kant.
    Ik heb als regisseur/d.o.p. jarenlang moeten vechten om de kwaliteit van de Nederlandse film te verbeteren.
    Na 25 jaar werkzaam geweest te zijn als cameraman, bleek ik in 2016 per dag hetzelfde te verdienen als 16 jaar ervoor. Dit geeft al aan dat de belangrijkste mensen in filmproducties in Nederland gezien worden als sluitposten, maar ook dat deze zelfde mensen tegelijkertijd wel voor 200 % moeten presteren. Binnen een groot filmbudget was mijn betaling vaak onder de 1 % van het gehele budget, maar werd ik wel geacht verantwoordelijk te zijn voor de gehele visuele kwaliteit van de film.
    Na al die jaren bleek ik vooral als een soort ingehuurde loodgieter te werken, die blij mocht zijn om dit werk voor weinig geld te mogen doen.
    Dit speelt ook bij regisseurs die iedere keer opnieuw zichzelf moeten bewijzen binnen het marktmodel van kijkcijfers en mogelijke bioscoopbezoekers.
    Kwantiteit is in Nederland al jaren het model en niet kwaliteit. Dit is exact de reden waarom Nederlandse films nooit interessant voor het buitenlandse publiek kunnen worden. Eigenzinnigheid wordt hier meteen de kop ingedrukt, met inderdaad allerlei dramaturgen en eindredacteuren die erbij worden gehaald, die geen enkele fantasie of idee hebben van hoe een film qua beeld interessant gemaakt kan worden.

    Jacques Laureys

    Post a Reply

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.