Filmvertoners houden vast aan exclusieve windows

De Europese Commissie wil af van rigide release windows, waarbij films pas maanden na de bioscooppremière te zien zijn via VOD. Ze ondersteunt zelfs experimenten om te onderzoeken wat het effect is van gelijktijdige uitbreng op bioscoopbezoek. Maar de bioscoopbranche verzet zich hevig. Tijdens de conferentie van Europa Cinemas in Athene is een verklaring opgesteld.
De verenigde Europese bioscopen en filmtheaters willen dat de Europese Commissie erkent dat exclusieve release windows noodzakelijk zijn voor het overleven van de branche. De filmvertoners vrezen dat als films gelijktijdig in het theater en via Video-On-Demand worden uitgebracht — de zogeheten day-and-date release — het bioscoopbezoek zal kelderen. ‘In de afgelopen weken heeft zelfs een aantal VOD-aanbieders en onafhankelijke filmdistributeurs zich publiekelijk afgevraagd of day-and-date release ooit een duurzaam inkomen kan genereren voor filmmakers’, stelde Phil Clapp, president van de Union Internationale des Cinemas (UNIC). ‘Veel professionals uit de filmindustrie hebben hun twijfels geuit over de levensvatbaarheid van VOD-platforms die weigeren uitspraken te doen over hun inkomsten en die geen investeringen doen in het maakproces.’

De Europese Commissie beschouwt de vaste release windows als verstoring van de marktwerking. Neelie Kroes pleit al langer voor afschaffing. Afgelopen jaar zijn de beleidsmakers een stap verder gegaan en hebben ze experimenten bekostigd om de effecten van day-and-date release te bestuderen. Maar van de gehoopte tachtig tot honderd deelnemers, kreeg de commissie slechts drie films zover mee te doen. Clapp: ‘De magere steun voor deze pilotstudies moet gezien worden voor wat het is: een afwijzing van het idee dat EU-ambtenaren moeten ingrijpen in het hoe en wanneer films worden uitgebracht binnen EU-lidstaten.’

Het is afwachten of de EU zich iets zal aantrekken van het protest van de branche of conclusies zal verbinden aan het moeizame verloop van haar experiment. Maar de ambtenaren in Brussel zijn niet de enige partij die morrelt aan de release windows. De VOD-aanbieders, die het meest te winnen hebben bij hun opheffing, pleiten er al langer voor. Netflix-baas Ted Sarandos uitte onlangs nog zijn frustratie over de in zijn ogen starre bioscoopbranche. En hij kondigde aan dat de grootste VOD-aanbieder wereldwijd een manier heeft gevonden om het 1-2-tje tussen filmstudio’s en theaters te omzeilen: Netflix gaat zelf films produceren om gelijktijdig via alle kanalen uit te brengen.

Bron: Filmkrant
Auteur: Edo Dijksterhuis

Author: DDG

Share This Post On

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.