De VICE documentairepitch op IDFA

VICE keert dit jaar terug naar IDFA, onder andere voor de eerste VICE documentairepitch op IDFA. Met deze pitch kunnen filmmakers een commissie van het VICE documentaireteam winnen.
In de afgelopen 21 jaar is VICE uitgegroeid tot een toonaangevend mediabedrijf dat elk jaar honderden uren aan videomateriaal uitbrengt, en daarmee zorgt voor broodnodige nuance in het moderne wereldbeeld van jongvolwassenen. Vandaag de dag runt VICE tien videokanalen, waaronder een nieuwskanaal dat de grenzen van nieuwsmedia opnieuw vormgeeft. Daarnaast lanceerde VICE in de VS dit jaar een eigen televisiekanaal, VICELAND.

Het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA), het grootste documentaire filmfestival ter wereld, vindt plaats van 16 t/m 27 november 2016. Het festival biedt een platform voor films uit alle delen van de wereld, niet alleen van gerenommeerde makers maar vooral ook van nieuw talent.

De VICE documentairepitch op IDFA biedt getalenteerde filmmakers een kans om hun werk tot leven te zien komen met de expertise van de ervaren documentairemakers van VICE, wiens werk sinds de lancering al honderden miljoenen views heeft verzameld. VICE is op zoek naar unieke inkijken in vreemde krochten, die de kijker iets nieuws vertellen over de Benelux. Onlangs verschenen op VICE nog producties over de laatste peepshow van Amsterdam, de enorme goudindustrie van Suriname, en het grootste apentestcentrum van Europa.

Het beoordelingspanel van VICE is op zoek naar:
• Verhalen die omgevormd kunnen worden tot documentaires van 30-60 minuten
• Verhalen die zich afspelen binnen de Benelux
• Ambitieuze, onderscheidende filmmakers met een neus voor een steengoed verhaal
• Unieke access
• Makers die de toon, stijl en context van VICE goed begrijpen

In ruil hiervoor stelt VICE een productiebudget van €25.000 ter beschikking, inclusief betaalde uren voor de winnaar die samen met het video development team van VICE zijn of haar film kan ontwikkelen op het Amsterdamse VICE kantoor. Daar krijgt de maker volledige toegang tot alle faciliteiten die het kantoor te bieden heeft, en mag hij of zij tevens een beroep doen op het voltallige team van bekwame documentairemakers.

De winnende film zal in première gaan op het VICE network, en zo gezien worden door miljoenen jonge mensen van over de hele wereld.

Hoe geef je je project op?
VICE is op zoek naar een vijftal finalisten dat hun ideeën live presenteert tijdens de VICE documentairepitch op IDFA 2016. Inzenden doe je met dit formulier vóór 1 september.

Op 12 september zal een selectie van de inzenders uitgenodigd worden op het Amsterdamse VICE-kantoor, waar zij één op één feedback zullen krijgen van VICE producers en opdrachtgevers.

Vijf finalisten presenteren uiteindelijk hun pitch – inclusief een teaser van 90 seconden – tijdens IDFA aan een panel dat bestaat uit ervaren VICE-producers en -regisseurs.

VICE is op zoek naar filmmakers van alle niveaus en achtergronden, van door de wol geverfd en traditioneel tot totaal onconventioneel en kletsnat achter de oren. Desondanks wordt er van de makers zonder aantoonbare documentaire- of televisie-ervaring verwacht dat ze en extra bedrevenheid achter hun ideeen laten zien.

De finalisten kunnen rekenen op een gratis dagpas voor IDFA.

TIMINGS:
Opening Pitch: 25 juli – 12 september
Interne behandeling pitches: 12 t/m 16 september
Uitnodigen van makers op het VICE kantoor: 19 t/m 23 september
Afronden van de pitches voor IDFA: 23 september t/m 16 november
Pitch tijdens IDFA: ergens tussen 16 en 27 november (TBD)

Author: DDG

Share This Post On

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.