Cineblend: 25 jaar Beeld voor Beeld – Who needs Visual Anthropology?

Cineblend, het maandelijkse event van SAVAN (Stichting Audiovisuele Antropologie Nederland) met film en debat, heeft op zondag 15 februari een speciale editie op het Beeld voor Beeld Festival. Ter gelegenheid van de jubileumeditie van Beeld voor Beeld kijkt men met een internationaal panel naar verleden, heden en vooral de toekomst van de discipline waar het festival al 25 jaar aandacht aan schenkt, de visuele antropologie.
DDG leden kunnen met de reguliere EYE korting naar films op het Beeld voor Beeld Festival. Neem wel je pas mee, deze wordt bij de inloop gecheckt.

 

surya

Uit: Surya (2007) van Laurent van Lancker

Het lijkt erop alsof de visuele antropologie populairder is dan ooit. Het aantal opleidingen groeit, ze zijn zeer populair en ook in de kunst is een groeiende fascinatie voor de (visuele) antropologie te zien. Welke tendensen zijn er nog meer? Wat kenmerkt deze specifieke manier van wetenschap bedrijven dan wel film maken? Hoe is het gesteld met de verschillende opleidingen, zowel in het buitenland als in Nederland? Welke cross-overs met andere vakgebieden zien we opkomen? En vooral: welke rol speelt de visuele antropologie in het maatschappelijk debat over culturele diversiteit en de multiculturele samenleving. Welke zou deze moeten spelen?

 

Te gast zijn:

lldikó Plájás (Roemenië) studeerde Antropologie en Culturele studies in Roemenie en Hongarije. Later studeerde ze Visuele Antropologie aan de Universiteit van Leiden. Het festival vertoont SWAMP DIALOGUES, haar eerste antropologische film.Te gast zijn:

Frode Storaas (Noorwegen) is filmmaker en professor Visuele en Sociale Antropologie aan Bergen University Museum. Zijn film TAMA GAUN: THE COPPER VILLAGE wordt vertoond op het festival.

Luc Schaedler (Zwitserland) doet sinds 1996 verschillende projecten waarin hij wetenschappelijk onderzoek en gebruik van audiovisuele middelen combineert. Hij verkreeg een PhD in Visuele Antropologie met zijn film ANGRY MONK: REFLECTIONS ON TIBET (2005). Het festival vertoont zijn film WATERMARKS: THREE LETTERS FROM CHINA.

Dirk Nijland (Nederland) is antropoloog, filmmaker en oprichter van Visuele Etnografie aan het Instituut voor Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie aan de Universiteit Leiden. Tussen 1974 en 1999 doceerde hij Visuele antropologie en Etnografisch filmmaken en produceerde verschillende prijswinnende etnografische documentaires.

Sanderien Verstappen (Nederland) is cultureel en visueel antropoloog en filmmaker. Ze doceert en is PhD kandidaat aan de Universiteit van Amsterdam. Haar film LIVING LIKE A COMMON MAN (2011) werd vertoond op internationale filmfestivals en op de Indiase nieuwszender NDTV.

Steef Meyknecht (Nederland) is een onafhankelijk documentairemaker en fotograaf. Hij doceert Visuele Etnografie aan de Universiteit Leiden. Momenteel werkt hij tijdens een sabbatical aan het realiseren van zijn nieuwe film.

Metje Postma (Nederland) is docent in Visuele Etnografie aan Universiteit Leiden. In recent werk onderzoekt zij vraagstukken rond representatie van gemeenschappen in humanitaire crisis en het gebruik van video. Haar documentaire VAN MANNEN EN MERRIES (1998) werd op vele festivals vertoond.

Laurent van Lancker (België) is filmmaker en antropoloog uit Brussel en doceert documentaire film en video kunst aan het INSAS en IAD in België, Visuele Antropologie aan de Freie Universität Berlin en hij is coach voor SoundImageCulture. Zijn werk focust zich op nieuwe, sensorische en verbeeldende manieren van documentaire maken.

Cristina Grasseni (Italië) doceert o.a. Visual and Media Anthropology aan de Universiteit Utrecht. Ze heeft een PhD van het Granada Centre for Visual Anthropology en was David & Roberta Loggie Fellow en Harvard Film Study Centre Fellow aan de Universiteit van Harvard.

Joshua Cogan (Verenigde Staten) is antropoloog en fotograaf. Joshua bekijkt maatschappelijke situaties door gebruik van fotografie en nieuwe media. Hij is producent en DOP van TOMORROW WE DISAPPEAR, de openingsfilm van dit jaar op het Beeld voor Beeld Festival en fotograaf van de gelijknamige tentoonstelling, te zijn in het EYE tijdens het festival.

Discussieleider is DDG-lid Janine Prins (Nederland), visueel antropoloog en documentaire filmmaker. Janine is gastdocent en coördinator Visual Methods Summer Course aan het Instituut van Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie aan de Universiteit Leiden en researcher in residence bij Waag Sociëteit.

 

Foto header uit: Watermarks: Three Letters From China (2013) van Luc Schaedler

Author: DDG

Share This Post On

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.