Upcoming: Nieuwe Regisseurs (L t/m Z)

Blog

Dinsdag 30 juni, 2015

Door: Sander Houwen

In de eerste dagen van juli presenteert nieuw regie-talent van de Nederlandse Filmacademie, de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost te Breda zich aan het publiek. De NFA vertoont haar films 2 en 3 juli op het festival Keep an Eye, de HKU doet dat 1, 2 en 3 juli op haar faculteit te Hilversum via HKU Exposure 2015 en de films van St. Joost zijn 4 juli te zien tijdens de Première FILM 2015 in LantarenVenster te Rotterdam en daarna op de expo in Breda . Hieronder volgt een overzicht van films waarvan een teaser, trailer of poster beschikbaar was en die op zijn minst gelinkt konden worden aan een redelijk actuele website of facebookpagina.
Van de zes fictiefilms en vijf documentaires van de NFA is een trailer te zien. Van veruit de meeste HKU-films is de trailer (of teaser) nog niet af. Sterker nog, een enkele film zit nog midden in de productie en is pas in de loop van de zomer klaar. Maar dat heeft zijn redenen: de NFA-ers hebben hun films al vóór de zomer van 2014 aan medestudenten gepitcht en in september aan de omroepen, terwijl de HKU-ers niet veel eerder dan eind vorig jaar aan hun afstudeerfilm konden beginnen. Ook de budgetten verschillen enorm. Waar de NFA-ers een budget in hun schoot geworpen krijgen van niet minder dan 10.000 euro moeten de HKU-ers  en ook de studenten van St. Joost dat zelf bij elkaar sprokkelen; hun budget vanuit school was: nul euro.
Een ander opvallend verschil tussen HKU en NFA is dat de HKU-ers geacht werden zelf hun crew te regelen en de productie te plannen. De NFA-ers waren daarentegen gebonden aan een opgelegde planning, een vastgesteld aantal draaidagen en een crew die bestond uit uitsluitend medestudenten. Niet flexibel wellicht, maar een voordeel is wel dat je dan precies weet waar je aan toe bent.
Tot slot werd een deel van de NFA-ers voor hun filmscore gekoppeld aan masterstudenten van het conservatorium Amsterdam, inclusief koor, orkest en studio-opnames. De HKU-ers zitten in één gebouw met componisten en sound designers van de opleiding Muziek en Technologie, maar moesten die samenwerking eventueel nog wel even zelf initiëren. Op de St.Joost studeerde één student af met een fictiefilm. Van de zestien man crew die hij om zich heen verzamelde, was hij de enige student.
Anyway… Of je het nu zelf even regelt of iedereen voor je klaar staat, of je nu veel of weinig geld hebt, 21 draaidagen of slechts drie, een orkest in je film of niet van echt te onderscheiden samples, het gaat er natuurlijk om wat je met je luxe of je leemte doet. En aan het eind is er altijd nog de DDG, waar je als net afgestudeerde regisseur het kalenderjaar van afstuderen en het jaar erna een gratis lidmaatschap aangeboden krijgt. In de daaropvolgende twee jaar geldt een gereduceerd tarief van 50%. Geen gekke deal. Helemaal als je net al je geld in je afstudeerfilm hebt gestopt.

Van 10 regisseurs volgt komende weken een zomerserie met uitgebreide interviews waarin ze vertellen over onder andere de opleiding die ze volgden, hun afstudeerfilm, hun regievisie en de niet te stuiten passie om te maken wat ze willen maken.

Hieronder de afstudeerfilms, op alfabetische volgorde (regisseur L t/m Z):
Isabel Lamberti – Volando Voy (NFA / docu)
De broertjes Jésus en David leggen elke dag te voet een avontuurlijke tocht af van school naar huis; de sloppenwijk Cañada Real in Madrid. FACEBOOK

Isabel Lamberti: “Bij het maken van documentaires werk ik niet met acteurs, dat is mijn grootste standpunt en daar hou ik me wel aan. Maar voor de rest vind ik het fijn om echte elementen en gezochte elementen bij elkaar te brengen. Als mensen vragen of ik documentaire maak of fictie, dan zeg ik: ‘ik ben een filmmaker’. Dus ik maak daar heel weinig onderscheid in.” (het hele interview met Isabel Lamberti is vanaf 24 juli te lezen op de website van de DDG).

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=G6xKn4b2K8c&w=896&h=504]

Eva Leysen – Jos (HKU / fictie)
Jos is een dromerig jongetje van zeven dat samen met zijn goudvis en zijn moeder thuis woont. Op het moment dat de nieuwe vriend van zijn moeder bij hen intrekt, verandert de wereld van Jos enorm. Zijn moeder is dolgelukkig met de komst van Peter, maar ziet niet dat Jos helemaal niet blij is met zijn ‘nieuwe papa’. WEBSITE / FACEBOOK
jos_de_film

Max Lunter – Voetzoeker (NFA / fictie)
Wanneer de boot van de wereldvreemde zeeman Kai voor reparaties de haven in moet, wordt hij gedwongen twee weken aan wal door te brengen zonder vaste slaapplek. Voor het eerst sinds jaren wordt hij weer geconfronteerd met ‘De Beschaving’, wat zijn gemoedelijke kluizenaarsleven volledig overhoop gooit. WEBSITE / FACEBOOK
[vimeo 131566706 w=896 h=504]

Maarten Maris – Klootzakken (HKU / fictie)
Daniël en Rob hebben na de middelbare school een tussenjaar genomen dat nu al zes jaar duurt. Hun levens staan in het teken van slechte baantjes, feestjes en rondhangen met z’n tweeën. Dan besluit Daniël dat hij meer uit zijn leven wil halen. Hij solliciteert voor een nieuwe baan en heeft een pijnlijke ontmoeting met zijn ex-vriendin. Later die dag bezoekt hij de bruiloft van een vriend die al gaat trouwen. WEBSITE / FACEBOOK

klootzakken

Melissa Martens – Nasser (HKU / fictie)
De twaalfjarige Nederlands-Marokkaanse Nassira worstelt met haar genderidentiteit. Hoewel haar moeder vindt dat het tijd is om een vrouw te worden, wil zij zelf liever een jongen zijn. WEBSITE / FACEBOOK
nasser

Bart Mijnen – Een ons geluk (HKU / fictie)
Alphons is een aan lager wal geraakte volkszanger. Op het moment dat Alphons diep in de put zit, biedt succesvol volkszanger en labelbaas Eros Knipscheer hem een come-back aan. Maar dan moet hij wel eerst even een klusje voor hem doen. FACEBOOK
een_ons_geluk

Marc S. Nollkaemper – The Space Between Us
Juliette, de laatst overgebleven schoonmaakster van het kieuwenonderzoekscentrum Beacon, ontmoet ’s nachts Adam, een meerman met de meest geschikte kieuwen om de mensheid te redden. Adam betovert Juliette met zijn gezang. Zij komt in tweestrijd, moet Adam wel sterven voor de zonden van de mens? WEBSITE / FACEBOOK

Nina Karim van Oort – Joyland (NFA / docu)
De Amsterdamse Joey en Sam hebben een voedselvervangend poeder op de markt gebracht, waardoor eten niet meer nodig is. Met de toenemende vraag naar het product lijkt een mooie toekomst voor de jonge ondernemers in het verschiet te liggen. WEBSITE / FACEBOOK

Nina over haar film: “Het streven was om met deze film iets los te maken. Dat je na de film naar buiten kunt lopen en genoeg stof hebt voor een goed gesprek. Ik denk dat de meningen wel uiteen kunnen lopen; daarvoor zijn er genoeg ingrediënten.” (Het hele interview met Nina van Oort is vanaf 5 augustus te lezen op de website van de DDG).

[vimeo 131631719 w=896 h=504]

Angelo Raaijmakers – Droefgeest (St. Joost / fictie)
De 12-jarige Stef is een ingetogen jongen die leeft in zijn eigen fantasiewereld. Zijn vader is een krachtige gorilla, een ondoordringbaar fort dat Stef bescherming biedt. Totdat de Droefgeest opdoemt, een donkere entiteit die het op de gorilla gemunt heeft. FACEBOOK
[vimeo 133608479 w=896 h=504]

Tim Schijf – Half Leeg (HKU / fictie)
Daan is 25 en heeft geen werk. Hij isoleert zich zoveel mogelijk van anderen, leent maximaal bij en weigert zijn studie af te maken. Daarnaast is hij ook nog eens ontzettend cynisch, pessimistisch en heeft hij last van paniekaanvallen. Wanneer een goede vriend van Daan terugkomt uit Azië, wordt hij geforceerd een avondje de veiligheid van zijn appartement te verlaten. Hoewel omringd door vrienden en vreemden, is Daan vooral binnen in zijn eigen hoofd bezig. Half Leeg is een verhaal over het moderne cynisme en een portret van generatie Y. WEBSITE / FACEBOOK
half_leeg_3

Guus Schuijl – Wilde Haren (HKU / fictie)
Herman woont samen met zijn vrouw en twee kinderen al zijn hele leven op de boerderij die hij van zijn ouders heeft overgenomen. Hij is hier opgegroeid met zijn broer, een homoseksuele hippie, die op zijn zeventiende van huis is weggelopen en sindsdien geen contact heeft gezocht. Op een dag staat hij plotseling voor de deur alsof er nooit iets is gebeurd. Herman wantrouwt zijn intenties, en vindt dat hij zich best mag schamen voor zijn lange afwezigheid.  FACEBOOK
[vimeo 126902501 w=896 h=504]

Jasmijn Schrofer – Tarikat (NFA / docu)
Dit visuele gedicht toont de eindeloze tocht naar verlichting. Geroepen door een mystieke droom vindt Derya verwantschap in een wereld van de Islamitische soefi traditie. Door hypnotiserende bewegingen en opzwepende ritmes smelten de zielen samen in een oceaan van stilte.  WEBSITE / FACEBOOK
[vimeo 131421447 w=896 h=504]

Biserka Suran – Allez, Viens (NFA / docu)
Allez, Viens! neemt je mee naar de rafelrand van Maastricht waar een bont gezelschap van negen jonge vrouwen in een hechte commune samenleven. Ze zetten zich af tegen de kapitalistische maatschappij door al hun bezittingen, voedsel en leefruimtes te delen. Terwijl zusjes Anna en Amber plannen maken voor de toekomst, wordt het binnen de groep duidelijk dat het avontuur lonkt en hun afscheid onontkoombaar is. WEBSITE / FACEBOOK

Biserka over haar film: “Eigenlijk ging ik daarheen met een bepaald idee over de groep. Over dat beeld wat ik had wilde ik vertellen. Maar in de realiteit was er iets anders aan de hand. Tijdens het draaien dachten we al dat de kans groot zou zijn dat de film uiteindelijk over iets ander zou gaan. Dat switchen kan overkomen als een zwakte. Dat er iets anders is gebeurd dan je in je hoofd had. Ik weet niet of iedereen daar zo over denkt, maar het kan wel zo voelen. Dat we overgegaan zijn op iets anders voel ik juist al iets heel sterks. Dat we echt documentaire aan het maken zijn; echt in hun leven zijn gedoken. Wat we ervoor terugkregen was een emotionele lijn. En dat is wat je nodig hebt in een film.” (Het hele interview met Biserka Suran is vanaf 8 juli te lezen op de website van de DDG).

[vimeo 130993970 w=896 h=504]

Jim Süter – Jack, a journey to fulfillment (NFA / fictie)
Gedreven door een constante angst dat hij niet goed genoeg is verliest Jack (55) zichzelf volledig in de verbouwing van z’n eigen huis. Hoe meer hij probeert het uiterste uit zichzelf te halen, hoe meer alles hem lijkt te ontglippen; z’n gezondheid, z’n vriendin en zelfs z’n huis. Maar misschien moet Jack wel alles verliezen om te beseffen dat hij al goed is zoals hij is… WEBSITE / FACEBOOK

Jim over het ontstaan van zijn film: “Toen ik mezelf over de schaamte heen had geholpen om als 27-jarige jongeman naar de dokter te lopen en te zeggen dat ik oververmoeidheidsklachten had, vroeg de dokter mij of ik Mindfulness kende. Voordat ik ja kon zeggen begon de dokter uit te leggen wat Mindfulness was. Toen ik vroeg of hij iets specifieker kon zijn schreef hij op een receptbriefje de naam Jon Kabat-Zinn. Hij schoof het blaadje naar me toe en zei: ‘Deze cd moet je kopen’. Toen stond ik even later buiten met een oververmoeidheidstest en een papiertje met daarop de titel van een mindfulness-cd. Op dat moment schoot ik in de lach en dacht ik: dit is zo tragisch, dit gaat mijn film worden.” (Het hele interview met Jim Süter is vanaf 20 juli te lezen op de website van de DDG).

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=f4CV7UNw6ks&w=896&h=504]

Jordy Tempelman – Magasin (HKU / fictie / verwacht: aug | sept 2015)
When two young homeless small-time thieves rob a night shop, their lives take an unexpected turn when they rendezvous with a beautiful female criminal.  WEBSITE / FACEBOOK

Jordy over het ontstaan van zijn film: “Ik ben met vrienden weleens naar België geweest om te gaan Urbexen (Urban Exploring). We zijn toen in de regio Luik geweest en daar is heel veel leegstand. Het is een beetje de industrie-regio van België en is in de afgelopen decennia in verval geraakt. Er staan heel veel fabrieken en arbeiderswijken leeg. Als er iets leeg staat dan wordt dat niet gesloopt zoals hier in Nederland. Ze spijkeren de gebouwen dicht, zetten er prikkeldraad omheen en kijken er niet meer naar om. Dat vond ik heel interessant en ik dacht: als je daar zou moeten wonen of zou moeten overleven, wat zou je dan doen? Toen ben ik met het idee gekomen van twee broers, Charlie en Gerstoph, die daar proberen te overleven. Dat idee is uiteindelijk geëvolueerd naar een soort van crime-goes-wrong-verhaal over twee jongens die een criminele vrouw ontmoeten en daar verliefd op raken.” (Het hele interview met Jordy Tempelman is vanaf 17 augustus te lezen op de website van de DDG)

magasin_2

Jelle Tigchelaar – Kamer aangeboden (HKU / fictie / verwacht: aug | sept 2015)
ICT student Kasper is het zat om te blijven zoeken naar een kamer. Met tegenzin besluit hij bij de 81 jarige mevrouw Blom een kamer te huren die ze sinds kort aanbiedt. Mevrouw Blom is blij dat er weer iemand in huis is om tegen te praten. De teruggetrokken Kasper zit daar niet echt op te wachten en probeert de praatgrage mevrouw Blom steeds te vermijden. Zij doet er echter alles aan om het Kasper naar zijn zin te maken en schaft zelfs internet voor hem aan om hem vaker thuis te houden. Tot grote teleurstelling van mevrouw Blom gaat hij toch op zoek naar een nieuwe kamer. Als Kasper na een lange schooldag thuiskomt, komt hij erachter dat ze niet voor niets haar kamer te huur heeft aangeboden. FACEBOOK
kamer_aangeboden

Jeffrey Tomberg – Peer (HKU / fictie)
Peer is de enige overlevende na een aanval op een bus die hem moet evacueren. Hij besluit te wachten op de volgende, maar drie dagen later is de bus er nog steeds niet. FACEBOOK
peer
Jesse Tuenter – Stationspianisten (HKU / docu)
Op het centraal station in Den Haag staat een piano. Sinds de piano er staat worden reizigers uitgedaagd wat van zichzelf te laten horen. Door de stationshal klinken meestal bekende, wat voorzichtig gespeelde klanken. Maar het instrument kent ook serieuze, vaak dagelijks terugkerende bespelers. De piano breekt de dagelijkse waan en laat de constante stroom reizigers opkijken van hun telefoons, kranten en muziekspelers, om voor een kort moment geroerd te raken door de muziek. FACEBOOK
stationspianisten

Reneé van der Ven – Laatste Nachten (HKU / docu)
Deze documentaire speelt zich af in het huis van iemand die komt te overlijden. Om de naaste familie een moment van rust te bieden waakt een vrijwilliger aan bed. De film laat zien hoe een band ontstaat tussen de stervende en de vrijwilliger, die met gepaste afstand zorgvuldig in de buurt blijft om hem of haar bij te staan en te begeleiden naar een rustig einde. FACEBOOK
laatste_nachten_2
Wouter van de Watering – Welkom Thuis (HKU / fictie)
In de afstudeerfilm Welkom Thuis is de stad Bergen op Zoom het decor van willekeurige voorbijgangers met ieder hun eigen verhaal. De jonge agent Jan is onlangs verloofd en zijn onbezonnen vrienden vieren dit graag met een verrassingsfeest. De 17-jarige Lisa wil het liefst zo snel mogelijk uit de stad verdwijnen, terwijl het stel Robert en Monique niet alleen op de bank, maar ook in hun eigen sleur vast lijken te zitten. WEBSITE / FACEBOOK

Door: Sander Houwen

Regisseer jij films of programma's die worden uitgezonden op televisie?

Meld je gratis aan bij auteursrechtenorganisatie VEVAM en ontvang vergoedingen voor je werken!

Sluit je aan bij VEVAM!

Contactgegevens

Dutch Directors Guild
De Lairessestraat 125 sous
1075 HH Amsterdam

kvk: 33298563
tel: +31 (0)6 836 72 215
e-mail: info@directorsguild.nl

Openingstijden:
Het DDG-bureau is telefonisch bereikbaar op:
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 13.00 – 17.00 uur.