Teken de petitie ‘Film in het nieuwe onderwijscurriculum’

Aanwezigen bij de expertmeeting ‘Film in school’ in EYE hebben via een brief een klemmend pleidooi gehouden om film in het onderwijscurriculum van de toekomst op te nemen. Hun adviesdocument is gericht aan de leden van het Platform Onderwijs2032, een nationale brainstorm over de inhoud van het onderwijs, en aan minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker.

“Het is de hoogste tijd dat we ook in Nederland erkennen dat overdracht van informatie allang niet meer alleen via tekst plaatsvindt. Kinderen en jongeren groeien op in en met beeldcultuur, maar op school is geen structurele aandacht voor het creëren van of kritisch kijken naar bewegend beeld.”

“Filmeducatie geeft kinderen en jongeren de kennis, vaardigheden en de mentaliteit om bewegend beeld te onderzoeken en te analyseren, de impact ervan en de invloed op de samenleving te kunnen begrijpen en zelf verhalen te kunnen maken en publiceren. Beeldvaardig zijn, geeft ze de keuze om maker, deelnemer, uitvinder, vertoner, criticus en/of liefhebber te worden.”

Om de komende generaties deze vaardigheden mee te geven, pleit men ervoor om film op te nemen in het onderwijscurriculum van de toekomst en is men deze petitie gestart. Uiteraard onderschrijft DDG deze mening volledig. Vandaar de oproep om de petitie te tekenen.

Lees hier meer

Lees hier de brief pdf_platform_onderwijs_2032

en teken de petitie, die luidt:

 

Wij
Docenten, filmmakers, musea, filmtheaters, netwerk filmeducatie en iedereen die goed onderwijs belangrijk vindt.

constateren
Bewegend beeld speelt een belangrijke rol in onze informatiemaatschappij. Wie kijkt er niet naar film op stations, in trams, op televisie, in bioscopen, op YouTube, in presentaties, facebook en in snapchats? Steeds vaker gebruiken personen, organisaties, bedrijven en de politiek beeld om hun boodschap over te brengen.Ondanks de alomtegenwoordigheid van bewegend beeld, de complexiteit en de culturele rijkdom, het sociale, historische en artistieke belang, is het les over film relatief onderontwikkeld gebleven.

en verzoeken
Het is de hoogste tijd dat we ook in het Nederlandse onderwijs erkennen dat overdracht van informatie allang niet meer alleen via tekst plaatsvindt. Het is tijd voor verandering: film hoort in het curriculum. Met film in het curriculum biedt onderwijs een programma dat aansluit bij de maatschappij van nu en in de toekomst.

Wij vragen de Minister Bussemaker, Staatssecretaris Dekker en leden van het Platform Onderwijs2032 om zich samen met ons hard te maken voor een vaste plek van film in het curriculum.

 

Author: DDG

Share This Post On

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.