Nominaties Louis Hartlooper Prijs voor Beste Filmpublicatie 2019 bekend

Sectornieuws

Donderdag 22 augustus, 2019

De jaarlijkse Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie wordt op zaterdag 28 september tijdens het Nederlands Film Festival uitgereikt.

De prijs wordt voor de vijftiende keer uitgereikt aan een persoon die het afgelopen jaar met een of meerdere publicaties een stimulerende bijdrage heeft geleverd aan het denken over cinema en aan de verdieping van de Nederlandse filmcultuur. De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie wordt jaarlijks uitgereikt onder auspiciën van de Louis Hartlooper Stichting. Met de prijs hopen de initiatiefnemers het schrijven over film in Nederland onder de aandacht te brengen en waardering uit te spreken voor idealisme, moed, inzet en bevlogenheid. Een nationale filmcultuur is ondenkbaar zonder goede filmpublicaties. Zonder referenties, reflecties, onderzoek, inventarisaties en andere geschreven inzichten is er zelfs geen begin van filmcultuur.

Procedure
Elke deelnemende filmvakvereniging (te weten DDG, FPN, NSC, DPN en Netwerk Scenarioschrijvers) heeft uit eigen gelederen een representant gekozen die zitting neemt in de jury, die bestaat uit vijf leden. Zoals gewoonlijk is het Genootschap in juni gekomen tot een shortlist van genomineerde publicaties. De tweede week van september komt de jury bijeen om de winnende publicatie te selecteren. Tijdens de uitreiking van de prijs is de jury aanwezig om de jurykeuze toe te lichten.

Shortlist genomineerde publicaties
De vijf genomineerde publicaties voor de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2019 zijn (in alfabetische volgorde):

  1. Diva – Erik Brouwer, Uitgeverij Bern, 2018
  2. Een jaar in het donker – Gerhard Hormann, Just Publishers, 2019
  3. Film Fun – Thys Ockersen, Thys Ockersen Films/Film Fun, 2019
  4. Haarlem Filmstad – Samenstelling Harry Hosman, Lecturis, 2019
  5. Prikkelend in hoge mate – Een geschiedenis van de bioscopen in Zutphen – Hans Heesen, Uitgeverij Siemes, 2018

Het Louis Hartlooper Genootschap
Het Louis Hartlooper Genootschap is gelieerd aan het Louis Hartlooper Complex (LHC) en de bijbehorende Stichting. Dit genootschap kent een wisselende samenstelling en bestaat uit tenminste zeven filmmakers en filmprofessionals die regelmatig bijeenkomen. Dit genootschap heeft in 2005 de Louis Hartlooper Prijs geïnitieerd. Het genootschap stelt zonder ruggespraak en in volstrekte onafhankelijkheid de shortlist samen, waaruit representanten van de filmvakorganisaties uiteindelijk de winnaar kiezen.

Prijs
Naast een eervolle plek, middels een fotografische afbeelding in de eregalerij van het LHC, bestaat de prijs uit een bedrag van 1.000 euro, een penning met oorkonde en daarnaast een Zwarte Spiegel. Bovendien krijgt de winnaar de uitnodiging om het jaar daarop tijdens de uitreiking een korte voordracht te houden over het belang van goede filmjournalistiek (doelstelling van de prijs indachtig). Dit jaar zal Nouchka van Brakel, winnaar van 2018, de lezing houden.

Genomineerden Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2019 (in alfabetische volgorde)

Diva – Erik Brouwer,  Uitgeverij Bern, 2018
Het onthullende verhaal over hoe Amsterdamse Jetje heel Hollywood op stelten zette en een wereldberoemde filmster werd
Er is één Nederlandse actrice met een ster op de Hollywood Walk of Fame, maar vrijwel niemand heeft over haar gehoord. Diva vertelt hoe de Amsterdamse Julie Goudeket als 25-jarige haar ouderlijk huis ontvlucht en naar Amerika reist. Daar hult ze haar afkomst in nevelen en speelt als de in Versailles geboren Jetta Goudal verschillende rollen op Broadway. Al snel wordt ze gevraagd naar Hollywood te komen. Daar viert ze triomfen in de zwijgende film naast sterren als Greta Garbo, Rudolf Valentino, Gloria Swanson en Charlie Chaplin. Op basis van honderden artikelen uit kranten, tijdschriften en filmbladen, vele interviews, processtukken en aantekeningen van Goudal zelf reconstrueert Erik Brouwer op vaardige wijze haar bizarre levensverhaal, waarin ze zelfs Hollywood tycoon Cecil B. De Mille een proces aandoet en wint.

Een jaar in het donker – Gerhard Hormann, Just Publishers, 2019
Gerard Hormann, auteur van boeken met veelzeggende titels als Hypotheekvrij en Het nieuwe nietsdoen, bezocht in 2018 maar liefst 250 keer de bioscoop. Een jaar in het donker met als ondertitel  Wat doe je met je vrije tijd als je nooit meer hoeft te werken is daarvan de weerslag. In het voorwoord meldt hij: ‘Het afgelopen jaar probeerde ik alle films te zien die uitkwamen, zonder me te laten leiden door persoonlijke voorkeuren, recensies van journalisten of tips van vrienden.’ Hormann beschrijft hoe dat jaar hem vergaat en dat hij een gelukkig man is, ‘die iedereen alle geluk toewenst én een levenslange filmverslaving.’ 
In het slothoofdstuk van het boek meldt hij: ‘Als al die films iets teweeg hebben gebracht, dan is het dat ze me geduldiger, begripvoller, nieuwsgieriger en verdraagzamer hebben gemaakt.’

Film Fun – maandelijks tijdschrift – Thys Ockersen, Thys Ockersen Films/Film Fun, 2019
Film Fun is een digitaal (en gratis) filmmaandblad, zes jaar geleden opgericht door regisseur en journalist Thys Ockersen. Als filmjournalist voor Skoop en Het Parool bezocht hij in de jaren zeventig veel filmsets en sprak met grote namen als John Wayne, Dennis Hopper, Jerry Lewis, Don Siegel en Sam Fuller, beroemdheden die in Film Fun ook zomaar kunnen opduiken. In de loop der jaren is Film Fun steeds beter geworden, ook al omdat publicisten als Michael Helmerhorst, Peter Cuijpers, Bram Reijnhoudt en Thomas Leeflang Ockersen assisteren met prachtige verhalen waar de filmliefde van afdruipt. Van Josef von Sternberg tot Loet C. Barnstijns Filmstad, van Mutoscoop tot de Ondergedoken Camera, van Fitzcarraldo en Caruso tot Jack Palance, van horrorkoningin Ingrid Pitt tot komediante Lucille Ball. En dat elke maand.

Haarlem filmstad – Samenstelling Harry Hosman,Lecturis, 2019
Samen met enkele medeauteurs brengt Harry Hosman in een kloeke uitgave de rijke geschiedenis van Haarlem op het gebied van de film in kaart. Vanaf de eerste filmvertoning in Haarlem in een reisbioscoop in 1897 tot de komst van een multiplex met acht zalen in 2011. Niet alleen de vele bioscopen die Haarlem rijk was komen aan bod, Haarlem is ook de stad van illustere filmmakers als Jan Hin, J.C. Mol, Herman van der Horst en Gerrit van Dijk en van filmaffichepionier Frans Bosen. Bovendien was Haarlem de thuisbasis van de nationale trots Polygoon en huisvestte het van 1912 tot 1923 de grootste filmstudio van Nederland, Filmfabriek Hollandia. Ook al is er geen filmstudio meer, Haarlemse locaties, zoals het fraaie station, zijn veelvuldig te zien in Nederlandse films.

Prikkelend in hoge mate – Een geschiedenis van de bioscopen in Zutphen – Hans Heesen, Uitgeverij Siemes, 2018
In 2018 vierde het Luxor theater in Zutphen het honderdjarig bestaan. Dit was de aanleiding om een terugblik te geven op deze periode, met een extra aanloop van twee decennia voorgeschiedenis. Het is een fascinerend overzicht geworden van historische ontwikkelingen aan de hand van gevarieerde ‘human interest’ verhalen. Hans Heesen toont zich een vaardige schrijver en heeft zich goed gedocumenteerd. Zijn kenschets van de lokale situatie biedt de lezer tal van aanknopingspunten voor verbindingen met het landelijk filmklimaat door de tijden heen. In chronologische volgorde wordt smakelijk verteld over bijzondere mensen die te maken hadden met de lokale filmvertoning, van reizende bioscopen in de beginjaren tot de digitale projectie van vandaag.
Het boek sluit af met de strijdkreet “Op naar de volgende honderd jaar.”

Eerdere winnaars
De prijs is eerder toegekend aan:

  • Joyce Roodnat (2005) voor de artikelenreeks Europese Filmklassieken in M, het maandelijkse magazine van NRC Handelsblad;
  • Dirk Lauwaert (2006) voor zijn boek Dromen van een expeditie;
  • Annemieke Hendriks (2007) voor haar boek De pioniers. Interviews met 14 wegbereiders van de Nederlandse cinema;
  • André Waardenburg (2008) voor zijn enthousiasmerende artikelen in NRC Handelsblad en Skrien;
  • Dana Linssen (2009) gewaardeerd om de brede en beschouwende journalistieke context als filmjournaliste van NRC Handelsblad en hoofdredacteur van De Filmkrant;
  • Oliver Kerkdijk (2010) voor zijn eigenzinnig romantisch taalgebruik en een indrukwekkende kennis van de filmhistorie, tezamen een ode aan de cinema vormend;
  • Eric Koch (2011), die door zijn grote liefde voor uiteenlopende filmgenres de afgelopen jaren veel heeft bijgedragen aan het filmbezoek en de filmbeleving in Nederland;
  • Gawie Keyser (2012), die film op een hoger plan weet te tillen door met liefde, passie én verhelderende inzichten te schrijven in o.a. de Groene Amsterdammer;
  • Bor Beekman (2013), voor zijn artikelen en interviews in De Volkskrant die hij schrijft met een gedegen kennis van zaken en met open vizier. Dat maakt zijn artikelen uitermate boeiend en getuigen van een grote liefde voor film;
  • Rob van Scheers & Paul Verhoeven (2013) voor Volgens Verhoeven. Een bundeling van de Volkskrant-reeks van 65 teksten waarin een aantal klassieke films besproken wordt;
  • Tjeu van den Berk en Marjeet Verbeek (2014) voor Het filmgesprek: woorden aan droombeelden wijden (spiritualiteit van de film). De winnende publicatie is doordrenkt van liefde voor de filmkunst, niet eenduidig en een pleidooi voor de onbevangenheid;
  • Ruud den Drijver (2015) voor Circus Bloteman – Biografie van Wim Verstappen, filmpionier uit de West. Een omvangrijke biografie over het leven en werk van een markante en veelzijdige regisseur, producent, lobbyist, docent en essayist;
  • Patricia Pisters (2016) voor Filming for the Future. The Work of Louis van Gasteren. Een meeslepend relaas van de carrière van de veelzijdige kunstenaar, maar ook een pleidooi voor zijn authentieke, gedurfde en betrokken manier van films maken;
  • Joyce Roodnat (2017) voor Hee… zie je dat!? – De films van Ed van der Elsken. Een ontrafeling van zijn autobiografische films op zo’n manier dat je zin krijgt de films te gaan (her)zien;
  • Nouchka van Brakel (2018) voor Scènes uit mijn eigen draaiboek.  Een heldere inkijk in het uitdagende proces dat film maken in Nederland is. Een prachtig zelfportret over een vrouw die haar tijd ver vooruit was, en zich schijnbaar moeiteloos staande wist te houden in een mannenwereld.

www.louishartlooperprijs.nl
Facebook Louis Hartlooper Prijs
Twitter Louis Hartlooper Prijs

Regisseer jij films of programma's die worden uitgezonden op televisie?

Meld je gratis aan bij auteursrechtenorganisatie VEVAM en ontvang vergoedingen voor je werken!

Sluit je aan bij VEVAM!

Contactgegevens

Dutch Directors Guild
De Lairessestraat 125 sous
1075 HH Amsterdam

kvk: 33298563
tel: +31 (0)6 836 72 215
e-mail: info@directorsguild.nl

Openingstijden:
Het DDG-bureau is telefonisch bereikbaar op:
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 13.00 – 17.00 uur.