Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie uitgereikt aan Nouchka van Brakel

Sectornieuws

Maandag 1 oktober, 2018

Vrijdag 28 september is tijdens het Nederlands Film Festival de jaarlijkse Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie uitgereikt aan Nouchka van Brakel voor het boek ‘Scènes uit mijn eigen draaiboek’. De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie is voor de veertiende keer uitgereikt aan een persoon die zich met een publicatie verdienstelijk heeft gemaakt voor de geschreven filmcultuur.

Uit het juryrapport

Nouchka van Brakel beschrijft in haar boek de grote maatschappelijke veranderingen van de jaren zestig waartoe zij zich niet alleen enorm toe voelde aangetrokken maar waar ze ook onderdeel van ging uitmaken. Vanuit haar idealen ontstaan iconische films, die behalve voor veel kijkplezier bijdragen aan de vrouwenemancipatie, in Nederland, en daarbuiten. Haar eerste films zijn direct nationaal én internationaal succesvol. Ze leveren haar ontmoetingen op met personen, zoals Farah Diba, Shirley MacLaine, Agnes Varda en Robert Altman. Grote namen die haar inspireren en haar kijk op de wereld en film beïnvloeden. Alles in haar leven draait om film; de films die gemaakt zijn, die gemaakt hadden moeten worden en die nog moeten komen. Haar boek geeft een heldere inkijk in het uitdagende proces dat film maken in Nederland is. Nouchka beschikt ruimschoots over de moed en onverschrokkenheid, die dat vereist. Verplichte kost voor alle filmstudenten in Nederland. Een prachtig zelfportret over een vrouw die haar tijd ver vooruit was, en zich schijnbaar moeiteloos staande wist te houden in een mannenwereld.

De jury is van mening dat er naast de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie dit jaar ook aanleiding is voor een eervolle vermelding. Het gaat om ‘Tot de laatste akte! 19 filmverzamelaars en hun sterke verhalen’ door Barend de Voogd. De liefde van de verzamelaar voor film op celluloid, doen je verlangen naar avonden waar een ratelende projector te horen is. Daarom roept de jury bioscopen, die nog beschikken over goede 35 mm projectoren, op om avonden te organiseren, waar deze verzamelaars hun passie en liefde voor hun bijzondere films kunnen delen met het publiek.

 

De uitreiking

De prijs werd uitgereikt door de juryvoorzitter Jelle Nesna (namens DDG – Dutch Directors Guild). De jury bestond verder uit Jacqueline Epskamp (namens Netwerk Scenarioschrijvers), Simone van den Broek (namens DPN – Documentaire Producenten Nederland), Martijn Kalkhoven (namens NSC – Netherlands Society of Cinematographers) en Steven Rubinstein Malamud (namens FPN – Filmproducenten Nederland).

De uitreiking vond plaats tijdens een door het Louis Hartlooper Complex aangeboden feestelijke bijeenkomst, gepresenteerd door Lex Veerkamp, voor leden van de Dutch Directors Guild (DDG), Filmproducenten Nederland (FPN), Documentaire Producenten Nederland (DPN), Netherlands Society of Cinematographers (NSC), Netwerk Scenarioschrijvers, het Louis Hartlooper Genootschap, de KNF, het NFF en de Louis Hartlooper Stichting en natuurlijk ook voor belangstellenden. Tijdens deze prijsuitreiking verzorgde Joyce Roodnat, de winnares van vorig jaar, een voordracht over film, filmliefde en schrijven over film.

 

Nouchka van Brakel

Nouchka van Brakel (1940) was de eerste Nederlandse speelfilmregisseur die met films als Een vrouw als Eva (1979), Van de koele meren des doods (1982) en Aan maand later (1987) een groot publiek wist te bereiken. Het is niet toevallig dat vrouwen in vrijwel al haar films een centrale rol spelen: ze was vanaf de vroege jaren zeventig actief als in de vrouwenbeweging. Daarnaast maakte ze documentaires en televisieseries. En hoewel ze haar carrière inmiddels beëindigde, blijft er altijd iets om van te dromen.

 

Shortlist genomineerde publicaties

De vijf genomineerde publicaties voor de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2018 zijn (in alfabetische volgorde):

  1. Marente Bloemheuvel, Jaap Guldemond, Janneke Louman; teksten: De Gids (red.), Alex van Warmerdam – L’histoire kaputt, Nieuw Amsterdam en Eye Filmmuseum, 2018
  2. Nouchka van Brakel, Scènes uit mijn eigen draaiboek, Em. Querido’s Uitgeverij, 2018
  3. www.vpro.nl/cinema
  4. Barend de Voogd, Tot de laatste akte! 19 filmverzamelaars en hun sterke verhalen, GDI, 2017
  5. Frans Westra, Floor Kulker, e.a., 100 jaar branchevereniging van bioscopen in Nederland – Van Nederlandse Bioscoopbond naar Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters. NVBF, 2018


Over de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie

De prijs is voor de veertiende keer uitgereikt aan een persoon die het afgelopen jaar met een of meerdere publicaties een stimulerende bijdrage heeft geleverd aan het denken over cinema en aan de verdieping van de Nederlandse filmcultuur. De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie wordt jaarlijks uitgereikt onder auspiciën van de Louis Hartlooper Stichting. Met de prijs hopen de initiatiefnemers het schrijven over film in Nederland onder de aandacht te brengen en waardering uit te spreken voor idealisme, moed, inzet en bevlogenheid. Een nationale filmcultuur is ondenkbaar zonder goede filmpublicaties. Zonder referenties, reflecties, onderzoek, inventarisaties en andere geschreven inzichten is er zelfs geen begin van filmcultuur.

 

Selectieprocedure

Elke deelnemende filmvakvereniging (te weten DDG, FPN, NSC, DPN en Netwerk Scenarioschrijvers) heeft uit eigen gelederen een representant gekozen die zitting heeft genomen in de jury, die thans vijf leden telde. Zoals gewoonlijk is het Louis Hartlooper Genootschap in juni gekomen tot een shortlist van vijf publicaties. Het Louis Hartlooper Genootschap is gelieerd aan het Louis Hartlooper Complex, maar volstrekt onafhankelijk en zonder ruggespraak opererend. Op dinsdagavond 4 september is de jury bijeengekomen om de winnende publicatie te selecteren.

 

De prijs

Naast een eervolle plek, door middel van een fotografische afbeelding in het Louis Hartlooper Complex, bestaat de prijs uit een bedrag van 1.000 Euro, een penning met oorkonde en daarbij een Zwarte Spiegel. Dat deze Zwarte Spiegel eruitziet als een kleine schotelantenne is een knipoog van het toeval. Belangrijker dan de vorm is in dit geval de betekenis. Van oudsher, al in de klassieke Oudheid, wordt de zwarte spiegel gebruikt in de wereld van de magie, waar hij een hulpmiddel was bij “de kunst van het schouwen”. De parallel met film is evident. Tot slot krijgt de winnaar de uitnodiging om bij gelegenheid van de eerstvolgende uitreiking van de Louis Hartlooper Prijs een voordracht te houden.

 

Eerdere winnaars

De prijs is eerder toegekend aan:

  • Joyce Roodnat (2005) voor de artikelenreeks Europese Filmklassieken in M, het maandelijkse magazine van NRC Handelsblad;
  • Dirk Lauwaert (2006) voor zijn boek Dromen van een expeditie;
  • Annemieke Hendriks (2007) voor haar boek De pioniers. Interviews met 14 wegbereiders van de Nederlandse cinema;
  • André Waardenburg (2008) voor zijn enthousiasmerende artikelen in NRC Handelsblad en Skrien;
  • Dana Linssen (2009) gewaardeerd om de brede en beschouwende journalistieke context als filmjournaliste van NRC Handelsblad en hoofdredacteur van De Filmkrant;
  • Oliver Kerkdijk (2010) voor zijn eigenzinnig romantisch taalgebruik en een indrukwekkende kennis van de filmhistorie, tezamen een ode aan de cinema vormend;
  • Eric Koch (2011), die door zijn grote liefde voor uiteenlopende filmgenres de afgelopen jaren veel heeft bijgedragen aan het filmbezoek en de filmbeleving in Nederland;
  • Gawie Keyser(2012), die film op een hoger plan weet te tillen door met liefde, passie én verhelderende inzichten te schrijven in o.a. de Groene Amsterdammer.
  • Bor Beekman (2013), voor zijn artikelen en interviews in De Volkskrant die hij schrijft met een gedegen kennis van zaken en met open vizier. Dat maakt zijn artikelen uitermate boeiend en getuigen van een grote liefde voor film.
  • Rob van Scheers & Paul Verhoeven (2013) voor ‘Volgens Verhoeven’. Een bundeling van de Volkskrant-reeks van 65 teksten waarin een aantal klassieke films besproken wordt.
  • Tjeu van den Berk en Marjeet Verbeek (2014) voor ‘Het filmgesprek: woorden aan droombeelden wijden (spiritualiteit van de film)’. De winnende publicatie is doordrenkt van liefde voor de filmkunst, niet eenduidig en een pleidooi voor de onbevangenheid.
  • Ruud den Drijver (2015) voor ‘Circus Bloteman – Biografie van Wim Verstappen, filmpionier uit de West’. Een omvangrijke biografie over het leven en werk van een markante en veelzijdige regisseur, producent, lobbyist, docent en essayist.
  • Patricia Pisters (2016) voor ‘Filming for the Future. The Work of Louis van Gasteren’. Een meeslepend relaas van de carrière van de veelzijdige kunstenaar, maar ook een pleidooi voor zijn authentieke, gedurfde en betrokken manier van films maken.
  • Joyce Roodnat (2017) voor ‘Hee… zie je dat!? – De films van Ed van der Elsken’. Een ontrafeling van zijn autobiografische films op zo’n manier dat je zin krijgt de films te gaan (her)zien.

Regisseer jij films of programma's die worden uitgezonden op televisie?

Meld je gratis aan bij auteursrechtenorganisatie VEVAM en ontvang vergoedingen voor je werken!

Sluit je aan bij VEVAM!

Contactgegevens

Dutch Directors Guild
De Lairessestraat 125 sous
1075 HH Amsterdam

kvk: 33298563
tel: +31 (0)6 836 72 215
e-mail: info@directorsguild.nl

Openingstijden:
Het DDG-bureau is telefonisch bereikbaar op:
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 13.00 – 17.00 uur.