Zaterdag 25 september is tijdens het Nederlands Film Festival de jaarlijkse Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie uitgereikt aan Ronald Rovers (hoofdredactie) voor de jubileumpublicatie over het 40-jarig bestaan van De Filmkrant. De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie is voor de zeventiende keer uitgereikt aan een persoon die zich met een publicatie verdienstelijk heeft gemaakt voor de geschreven filmcultuur.

Uit het juryrapport

‘’Veertig jaar onafhankelijk journalistiek. Terwijl in dagbladen steeds minder ruimte is voor film en de bijbehorende filmgeschiedenis, heeft een maandblad als de Filmkrant meer rust en ruimte de geschiedenis er de achtergronden erbij te halen. Ongelukkigerwijs viel het jubileum in een jaar waarin veel anders liep dan verwacht, een jaar waarin de wereld tot stilstand kwam. Zo kwam het dat in deze feestelijke editie niet de afzonderlijk films het onderwerp zijn maar een bezinning op ieders persoonlijke, intieme jarenlange filmervaringen. Geen reflectie vanuit een wereld die zichzelf alsmaar vernieuwt maar een bespiegeling vanuit een wereld die tot stilstand is gekomen. Antwoord geven is in de jubileumeditie niet het hoofddoel, er worden vooral schurende vragen gesteld: Iedereen is mooi en niemand is geil? Is komedie een mijnenveld geworden? De bioscoop als martelkamer? Deze bloemlezing van persoonlijke artikelen geven een inkijkje in wat de cinefielen van de Filmkrant beweegt, ontroert, dwarszit. De auteurs schrijven niet over film, zij schrijven over zichzelf. Dit maakt deze speciale Filmkrant zo bijzonder.’’

Oeuvreprijs voor Thys Ockersen

‘’Film is voor de verteller Thys Ockersen werk en leven. Als filmfan in hart en nieren beschrijft hij zijn filmwereld persoonlijk, anekdotisch en uitgesproken in woord en beeld. Dat doet hij als journalist als recensent voor Het Parool, als schrijver voor bladen als Skoop en Filmfan, als filmmaker van korte films en documentairemaker, als docent aan de Academie voor Beeldende Kunsten Rotterdam, als self-made filmhistoricus- en archivaris en zo nodig als consultant. Hij is niet de beschouwend essayist, maar de man ter plekke. Met stoute schoenen aan gaat hij zelf creatief op zoek naar de verhalen en wordt zo onderdeel van het grote avontuur. Hij vertelt niet alleen over film en filmsterren, maar ook hoe hij ze op het spoor komt en over zijn ontmoetingen. Hij vertelt ongezouten waarom hij die film of filmmensen leuk vindt en ook waarom hij ze niet leuk vindt.’’
De prijs is voor de tweede keer uitgereikt aan een persoon met een bijzonder oeuvre. In 2014 ging de oeuvreprijs naar Peter van Bueren.

De uitreiking

De prijs werd uitgereikt door de juryvoorzitter Ate de Jong (namens NAPA – Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie). De jury bestond verder uit Jasper Boon (ook namens NAPA), Ger Apeldoorn (namens Netwerk Scenarioschrijvers), Philip Hering (namens NSC – Netherlands Society of Cinematographers) en Ditteke Mensink (namens DDG – Dutch Directors Guild).

De uitreiking vond plaats tijdens een door het Louis Hartlooper Complex aangeboden feestelijke bijeenkomst, gepresenteerd door Lex Veerkamp, voor leden van de Dutch Directors Guild (DDG), Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie (NAPA), Netherlands Society of Cinematographers (NSC), Netwerk Scenarioschrijvers, de KNF, het NFF, de Louis Hartlooper Stichting en natuurlijk ook voor belangstellenden.

De Filmkrant

De Filmkrant is sinds 1981 het grootste onafhankelijke Nederlandse filmblad voor een breed publiek, verschijnt elf keer per jaar in een oplage van 25.000 exemplaren en is gratis verkrijgbaar in heel Nederland in filmtheaters, bioscopen, culturele centra en boekwinkels. Daarnaast wordt de krant in een extra oplage verspreid op alle belangrijke filmfestivals in Nederland.

Shortlist genomineerde publicaties

De vijf genomineerde publicaties voor de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2021 zijn (in alfabetische volgorde):

Alle remmen los! Een afdaling in de riolen van de pulpcinema uit de wilde jaren zeventig – Jan Verheyen, Hautekiet, Antwerpen/Amsterdam, 2020
Baron Jack – Hollywoods favoriete nazi – Ruud den Drijver, Baltimore Publications, Amsterdam, 2021
Filmjaarboek 2020/2021 – Mariska Graveland en Hans Beerekamp (redactie), Amsterdam University Press i.s.m. Stichting Filmuitgaven, Amsterdam, 2021
de Filmkrant – Ronald Rovers (hoofdredactie), Stichting Fuurland, Amsterdam, 2021
Op zoek naar Soldaat van Oranje: De geschiedenis van de Nederlandse filmklassieker – Bart Juttmann, Uitgeverij International Theatre & Film Books, Amsterdam, 2020

Over de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie

De prijs is voor de zeventiende keer uitgereikt aan een persoon die het afgelopen jaar met een of meerdere publicaties een stimulerende bijdrage heeft geleverd aan het denken over cinema en aan de verdieping van de Nederlandse filmcultuur. De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie wordt jaarlijks uitgereikt onder auspiciën van de Louis Hartlooper Stichting. Met de prijs hopen de initiatiefnemers het schrijven over film in Nederland onder de aandacht te brengen en waardering uit te spreken voor idealisme, moed, inzet en bevlogenheid. Een nationale filmcultuur is ondenkbaar zonder goede filmpublicaties. Zonder referenties, reflecties, onderzoek, inventarisaties en andere geschreven inzichten is er zelfs geen begin van filmcultuur.

Selectieprocedure

Elke deelnemende filmvakvereniging (te weten NAPA (voorheen FPN en DPN), DDG, NSC, en Netwerk Scenarioschrijvers) heeft uit eigen gelederen een representant gekozen die zitting neemt in de jury, die thans vijf leden telt. Zoals gewoonlijk is het Louis Hartlooper Genootschap in juni gekomen tot een shortlist van vijf publicaties. Op dinsdagavond 14 september is de jury bijeengekomen om de winnende publicatie te selecteren. Tijdens de uitreiking van de prijs was de jury aanwezig om de jurykeuze toe te lichten.

Prijs

Naast een eervolle plek, middels een fotografische afbeelding in de eregalerij van het LHC, bestaat de prijs uit een bedrag van 1.000 euro, een penning met oorkonde en daarnaast een Zwarte Spiegel. Bovendien krijgt de winnaar de uitnodiging om het jaar daarop tijdens de uitreiking een korte voordracht te houden over het belang van goede filmjournalistiek (doelstelling van de prijs indachtig).

Eerdere winnaars

De prijs is eerder toegekend aan:
• Joyce Roodnat (2005) voor de artikelenreeks Europese Filmklassieken in M, het maandelijkse magazine van NRC Handelsblad;
• Dirk Lauwaert (2006) voor zijn boek Dromen van een expeditie;
• Annemieke Hendriks (2007) voor haar boek De pioniers. Interviews met 14 wegbereiders van de Nederlandse cinema;
• André Waardenburg (2008) voor zijn enthousiasmerende artikelen in NRC Handelsblad en Skrien;
• Dana Linssen (2009) gewaardeerd om de brede en beschouwende journalistieke context als filmjournaliste van NRC Handelsblad en hoofdredacteur van De Filmkrant;
• Oliver Kerkdijk (2010) voor zijn eigenzinnig romantisch taalgebruik en een indrukwekkende kennis van de filmhistorie, tezamen een ode aan de cinema vormend;
• Eric Koch (2011), die door zijn grote liefde voor uiteenlopende filmgenres de afgelopen jaren veel heeft bijgedragen aan het filmbezoek en de filmbeleving in Nederland;
• Gawie Keyser (2012), die film op een hoger plan weet te tillen door met liefde, passie én verhelderende inzichten te schrijven in o.a. de Groene Amsterdammer;
• Bor Beekman (2013), voor zijn artikelen en interviews in De Volkskrant die hij schrijft met een gedegen kennis van zaken en met open vizier. Dat maakt zijn artikelen uitermate boeiend en getuigen van een grote liefde voor film;
• Rob van Scheers & Paul Verhoeven (2013) voor Volgens Verhoeven. Een bundeling van de Volkskrant-reeks van 65 teksten waarin een aantal klassieke films besproken wordt;
• Tjeu van den Berk en Marjeet Verbeek (2014) voor Het filmgesprek: woorden aan droombeelden wijden (spiritualiteit van de film). De winnende publicatie is doordrenkt van liefde voor de filmkunst, niet eenduidig en een pleidooi voor de onbevangenheid;
• Ruud den Drijver (2015) voor Circus Bloteman – Biografie van Wim Verstappen, filmpionier uit de West. Een omvangrijke biografie over het leven en werk van een markante en veelzijdige regisseur, producent, lobbyist, docent en essayist;
• Patricia Pisters (2016) voor Filming for the Future. The Work of Louis van Gasteren. Een meeslepend relaas van de carrière van de veelzijdige kunstenaar, maar ook een pleidooi voor zijn authentieke, gedurfde en betrokken manier van films maken;
• Joyce Roodnat (2017) voor Hee… zie je dat!? – De films van Ed van der Elsken. Een ontrafeling van zijn autobiografische films op zo’n manier dat je zin krijgt de films te gaan (her)zien;
• Nouchka van Brakel (2018) voor Scènes uit mijn eigen draaiboek. Een heldere inkijk in het uitdagende proces dat film maken in Nederland is. Een prachtig zelfportret over een vrouw die haar tijd ver vooruit was, en zich schijnbaar moeiteloos staande wist te houden in een mannenwereld.
• Erik Brouwer (2019) voor Diva. Een prikkelende biografie over een vergeten Nederlands icoon waar menigeen nog nooit van had gehoord. Alleen al het feit dat Jetta Goudal de enige Nederlandse actrice is met een ster op de Hollywood Walk of Fame maakt dit boek uniek.
• Suzanne Rethans (2020) voor Begeerd en verguisd: het leven van Sylvia Kristel. Een heel toegankelijk en boeiend beschreven portret over een vrouw die zo hunkerde naar avontuur en roem, dat ze soms leek te vergeten om gewoonweg gelukkig te zijn.

Regisseer jij films of programma's die worden uitgezonden op televisie?

Meld je gratis aan bij auteursrechtenorganisatie VEVAM en ontvang vergoedingen voor je werken!

Sluit je aan bij VEVAM!

Contactgegevens

Dutch Directors Guild
De Lairessestraat 125 sous
1075 HH Amsterdam

kvk: 33298563
tel: +31 (0)6 836 72 215
e-mail: info@directorsguild.nl

Openingstijden:
Het DDG-bureau is telefonisch bereikbaar op:
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 13.00 – 17.00 uur.