Looking for America – Black Lives on Screen

Sectornieuws

Vrijdag 2 december, 2016

Daughters of the Dust, de film die Beyoncé inspireerde voor ‘Lemonade’ te zien in EYE
Black Lives on Screen – 3 t/m 21 december diverse voorstellingen  
Voorpremière Daughters of the Dust – 8 en 17 december  
EYE, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl/america

De klassieker Daughters of the Dust van regisseur Julie Dash wordt geheel gerestaureerd als voorpremière vertoond tijdens Black Lives on Screen, een van de programmaonderdelen van Looking for America – de Verenigde Staten volgens onafhankelijke filmmakers. In 1991 was het de eerste grote bioscooprelease van een zwarte vrouwelijke filmmaker en ontving het lovende kritieken. In 2016 is de film een grote inspiratiebron voor Beyoncés videoalbum ‘Lemonade’. 
Conflicten tussen een grootmoeder en haar kleindochters tonen de kloof tussen traditie en vernieuwing binnen en buiten een Afro-Amerikaanse familie. Julie Dash’s veelkleurig portret van de Gullah-cultuur is inmiddels in de Verenigde Staten uitgeroepen tot nationaal erfgoed.
Daughters of the Dust is het relaas van de nazaten van slaven op de eilanden voor de kust van South Carolina; zij maken zich op voor de reis naar de grote industriesteden in het noorden van de VS, een periode – rond 1900 – die bekend staat als de Grote Migratie. Dash toont strenge matriarchen, losbandige dan wel steil gelovige dochters, kinderen en kleinkinderen. Een aantal van de familieleden blijkt overleden, heden en verleden raken vervlochten.
Julie Dash liet zich in haar stijl inspireren door literatuur van Afro-Amerikaanse schrijvers, die op hun beurt door jazz waren beïnvloed. Bijzonder is de gekozen vorm. Dash – vermaard voortrekker van de ‘black cinema’-beweging in de jaren zeventig – laat het verhaal vertellen vanuit het perspectief van een nog niet geboren baby.
Looking for America – Black Lives on Screen
Over raciale conflicten in het heden en verleden zijn de laatste jaren enkele grote Hollywoodfilms verschenen, maar hoe kijken onafhankelijke Afro-Amerikaanse filmers naar hun eigen geschiedenis? En bestaat er zoiets als een ‘black indie cinema’-stijl? Black Lives on Screen in EYE geeft speciale aandacht aan de LA Rebellion, een sixties-beweging van zwarte filmmakers, met veel fraai gerestaureerd materiaal.
Talks & Events
 
Pariah (VS, 2011, Dee Rees, 86′)
2 dec 19.15: Subtiele independent film over de lesbische tiener Alika die op zoek gaat naar gelijkgestemd gezelschap in de Afro-Amerikaanse gemeenschap in Brooklyn. Special in samenwerking met Roze Filmdagen.
 
The Rosa Parks Story (VS, 2002, Julie Dash)
3 dec 19.15: Wereldgeschiedenis en persoonlijk verhaal raken elkaar in deze film over de vrouw die weigerde op te staan voor een witte man in de bus en daarmee het vuur van de burgerrechtenbeweging aanwakkerde. Vooraf: fragment uit Birth of a Nation (1915) van D.W. Griffith, de film die het racisme in de Amerikaanse cinema institutionaliseerde. Het fragment wordt in negatief gedraaid zodat de blanke Ku Klux Klan-leden donker worden en de Afro-Amerikanen blank. Spoken Word optreden van Jeannine Valeriano met live muziek van Maarten Ornstein (basklarinet, sampler) en Paul Palessen (gitaar).
 
Ganja and Hess (VS, 1973, Bill Gunn)
4 dec 19.15: Psychedelische horrorvertelling over een antropologieprofessor in de greep van een Afrikaanse vampiervloek. Met inleiding (EN) door onafhankelijk programmeur en regisseur Tessa Boerman.
 
She’s Gotta Have It (VS, 1986, Spike Lee)
5 dec 19.15: Terwijl een groot deel van Nederland Sinterklaasavond viert, kijken we in EYE naar een compilatie van ‘blackface’ personages in mainstream cinema, voorzien van een inleiding (ca. 20 minuten) door Bel Parnell-Berry, werkzaam voor de  European Race and Imagery Foundation. Zij laat zien hoe filmmakers als Spike Lee met hun films tegen racistische stereotyperingen in gaan.
 
Killer of Sheep (VS, 1977, Charles Burnett)
7 dec 19.15: Cinema vérité-meesterwerk, ultieme undergroundfilm en hoogtepunt van de LA Rebellion schetst het familieleven in achterstandswijk Watts in Los Angeles.  Inleiding (EN) door Tessa Boerman.
 
Cinema Concert: Body and Soul (VS, 1925, Oscar Micheaux)
11 dec 16.00: Klassieker van selfmade ‘race movie’-regisseur Oscar Micheaux waarin zanger, footballster en acteur Paul Robeson een corrupte alcoholistische dominee vertolkt. Met live muziek van de virtuoze Cubaanse jazzpianist Ramon Valle.
 
Field Niggas (VS, 2015, Khalik Allah)
15 dec 19.15: Vooraf Black Liberation (Edouard de Laurot, 1967), net als Field Niggas opgenomen in de wijk Harlem (NY). Wat is er in 50 jaar veranderd? Inleiding (EN) door John Leerdam, projectleider van de Black Achievement Month.

Regisseer jij films of programma's die worden uitgezonden op televisie?

Meld je gratis aan bij auteursrechtenorganisatie VEVAM en ontvang vergoedingen voor je werken!

Sluit je aan bij VEVAM!

Contactgegevens

Dutch Directors Guild
De Lairessestraat 125 sous
1075 HH Amsterdam

kvk: 33298563
tel: +31 (0)6 836 72 215
e-mail: info@directorsguild.nl

Openingstijden:
Het DDG-bureau is telefonisch bereikbaar op:
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 13.00 – 17.00 uur.