Dit zijn de winnaars van IDFA 2020

Sectornieuws

Vrijdag 27 november, 2020

Gisteren zijn de winnaars van het competitieprogramma van IDFA bekendgemaakt tijdens de Awards Ceremony die plaatsvond in de Brakke Grond in Amsterdam en online wereldwijd voor iedereen te zien was. IDFA in de theaters (IDFA en IDFA Extended) was zo goed als uitverkocht. Online ontving IDFA tot op heden bijna 62.226 filmbezoeken en nagenoeg evenveel professionals als vorig jaar. Het festival gaat online en in theaters in heel Nederland nog door tot en met 6 december.

IDFA Competition for Feature-Length Documentary

Radiograph of a Family (Noorwegen, Iran, Zwitserland) van Firouzeh Khosrovani is de Winnaar van de IDFA Award for Best Feature-Length Documentary (€ 20.000).

“Moeder trouwde een foto van vader,” is de openingszin van deze intieme documentaire. Het blijkt geen dichterlijke vrijheid van maker Firouzeh Khosrovani. Haar moeder Tayi trouwde in Teheran letterlijk met een portret van Hossein, omdat hij als student radiologie in Zwitserland niet zomaar kon terugreizen naar zijn thuisland. Het blijkt tekenend voor de kloof die altijd is blijven bestaan in dit huwelijk tussen de seculiere, progressieve Hossein en de traditionele, devote moslim Tayi. Zo is deze familiegeschiedenis als het ware een röntgenfoto waarop de conflicten in de Iraanse maatschappij in de opmaat naar en de nasleep van de Iraanse Revolutie van 1979 zichtbaar zijn.

“Door middel van een meesterlijke vorm van storytelling, laat Firouzeh zien hoe de geschiedenis en de revolutie de politieke en persoonlijke scheiding van haar ouders veroorzaakt. In de loop van de tijd verandert de omgeving van de familie door invloeden van buitenaf. Het is een grootse prestatie van de filmmaker dat ze zo subtiel en poëtisch laat zien hoe politiek een gezin voor altijd kan veranderen. Het gebroken gezinsleven wordt dusdanig in beeld gebracht, met foto’s en ensceneringen, dat ook de kijker het verlies voelt’’, rapporteerde de jury.

De film werd mede mogelijk gemaakt door het IDFA Bertha Fund.

De IDFA Award for Best Directing (€ 5.000) ging naar Vitaly Mansky voor Gorbachev. Heaven (Letland, Tsjechië).

De IDFA Award for Best Editing (€ 2.500) ging naar Hong Kong Documentary Filmmakers voor Inside the Red Brick Wall (Hong Kong), en de IDFA Award for Best Cinematography (€ 2.500) ging naar Nemesis (Zwitserland), van editor en regisseur Thomas Imbach.

De jury van de IDFA Competition for Feature-Length Documentary bestond uit Marie-Pierre Macia, Ed Lachman, Alice Diop, Abdelkader Benali en Finn Halligan.

IDFA Competition for First Appearance

Alina Gorlova won de IDFA Award for Best First Appearance (€ 10.000) voor This Rain Will Never Stop (Oekraïne, Letland, Duitsland, Qatar)

“Een opvallend mooi geschoten en gemonteerde film die ons via een persoonlijke reis blootstelt aan de verschrikkingen van de oorlog en de toeschouwer heen en weer slingert tussen pijn en heimelijke momenten van vreugde. Deze ontroerende film omhelst tradities, moderniteit, de dood en de kracht van doorzettingsvermogen. This Rain Will Never Stop is een imponerend verhaal en er is geen ontsnapping aan de destructieve en hartverscheurende verliezen die oorlogen teweegbrengen”, aldus de jury.

De film werd mede mogelijk gemaakt door het IDFA Bertha Fund.

De jury heeft besloten om een bijzondere vermelding in deze competitie toe te kennen aan Diane Sara Bouzgarrou en Thomas Jenkoe voor The Last Hillbilly (Frankrijk, Qatar).

De juryleden voor de IDFA Competition for First Appearance waren Diana Elbaum, Hubert Sauper, Intishal Al Timimi, Els Vandevorst en Christoph Terhechte.

De FIPRESCI Award (€ 5.000) ging naar Ahmed Abd voor The Fifth Story (Qatar, Irak).

De FIPRESCI juryleden waren Ruggero Calich, Živa Emeršič en Steven Yates.

IDFA Competition for Mid-Length Documentary

De IDFA Award for Best Mid-Length Documentary (€ 7.500) werd toegekend aan Nomin Lkhagvasuren voor The Wheel (Mongolië).

De film The Blue House (België, Senegal, Kameroen) van Hamedine Kane kreeg een speciale vermelding in de Competition for Mid-Length Documentary.

De juryleden van de IDFA Competition for Mid-Length Documentary waren Audrius Stonys, Lara Khaldi en Neil Young.

IDFA Competition for Dutch Documentary

De IDFA Award for Best Dutch Documentary (€ 7.500) ging naar Paul Sin Nam Rigter voor Dealing with Death (Nederland).

Een bijzondere vermelding werd toegekend aan Pieter-Rim de Kroon voor Silence of the Tides (Nederland).

De juryleden voor de IDFA Competition for Dutch Documentary waren Estephan Wagner, Heleen Gerritsen en Nelson Makengo.

IDFA Competition for Short Documentary

Unforgivable (El Salvador) van Marlén Viñayo won de IDFA Award for Best Short Documentary (€ 5.000).

De juryleden voor de IDFA Competition for Short Documentary waren Margarida Cardoso, Samir Ljuma en Tereza Simikova.

IDFA Competition for Student Documentary

Boyi-biyo (Centraal Afrikaanse Republiek, Frankrijk) van Anne Bertille Vopiande Ndeysseit won de IDFA Award for Best Student Documentary (€ 2.500).

De jury kende een speciale vermelding toe aan I Don’t Feel at Home Anywhere Anymore (België, China) van Viv Li.

De juryleden voor de IDFA Competition for Student Documentary waren Ana David, Claudio Hughes en Ena Sendijarević.

IDFA Competition for Kids & Docs

De IDFA Award for Best Children’s Documentary (€ 5.000) ging naar Ako Salemi voor Shadegan (Iran).

Een bijzondere vermelding in de IDFA Competition for Kids & Docs ging naar An Intermission (Verenigd Konkrijk) geregisseerd door Edwin Mingard.

De juryleden voor de IDFA Competition for Kids & Docs waren Bregt Van Wijnendaele, Franziska Ferdinand en Martijn Blekendaal.

IDFA Competition for Creative Use of Archive

De Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award for best creative use of archive (€ 5.000) werd voor de tweede keer uitgereikt, ditmaal ging de award naar Firouzeh Khosrovani voor Radiograph of a Family (Noorwegen, Iran, Zwitserland).

Een bijzondere vermelding in de IDFA Competition for Creative Use of Archive ging naar Dormant (Argentinië) van Natalia Labaké.

De juryleden voor de IDFA Competition for Creative Use of Archive waren Daniela Currò, Manuel Abramovich en Gladys Joujou.

De IDFA Competition for Creative Use of Archive wordt mogelijk gemaakt door Beeld en Geluid.

Andere Awards

Doclab Awards

Door de recente nieuwe beperkingen bleek het dit jaar onmogelijk om alle geselecteerde werken gelijkwaardig aan een internationale jury te presenteren. Daarom viert en bekroont het festival dit jaar de DocLab competities op een alternatieve manier. Tijdens de Awards Ceremony is deze nieuwe opzet gepresenteerd. Het totale prijzengeld is verhoogd naar €15,000 en de kunstenaars in competitie worden uitgenodigd om een aanvraag in te dienen voor Creative COVID Response Support met het doel om hun werk na het festival aan een nieuw publiek voor te stellen; online, fysiek en/ of als virtual reality. Het prijzengeld wordt in drie rondes verdeeld. Het festival werkt samen met een internationale jury om zo de beste voorstellen te selecteren. Met dit steunprogramma verlengt DocLab ook het onderzoek en de samenwerking met MIT Open Doclab naar nieuwe expositievormen.

IDFA DocLab wordt mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, CLICKNL, Gieskes-Strijbis Fonds, Nederlands Filmfonds, Vlaams Audiovisueel Fonds, VIVE, VIVEPORT en de Dikke Vrienden+.

De samenwerkingspartners van DocLab zijn MIT Open Documentary Lab, Beeld en Geluid, ARTIS- Planetarium, CreativeXR, Diversion cinema, Het Nieuwe Instituut, POPKRAFT, The Immersive Storytelling Studio (National Theatre), NFB (National Film Board of Canada) en Tolhuistuin.

Prins Bernhard Cultuurfonds Documentaire Stipendium

Marina Meijer, de documentaire stipendium winnaar van vorig jaar, overhandigde het Prins Bernhard Cultuurfonds Documentaire Stipendium (€ 50.000) aan filmmaker Aboozar Amini.

Het Cultuurfonds beloont met het Cultuurfonds Documentaire Stipendium een documentaire talent met een financiële bijdrage afkomstig van een anonieme mecenas. Het toegekende bedrag van 50.000 euro geeft de documentairemaker de gelegenheid een film over een onderwerp naar keuze te maken. Het stipendium dat jaarlijks door het Cultuurfonds wordt toegekend is bestemd voor documentairemakers die hun kwaliteit in de praktijk al hebben bewezen en daarvoor eerder ook al enige erkenning hebben gekregen.

Mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Karen de Bok Talent Prijs 2020

Vorige week werd al bekendgemaakt dat Huibert van Wijk met zijn filmplan Kind van de Tijd de winnaar van de Karen de Bok Talent Prijs 2020 heeft gewonnen.

Mogelijk gemaakt door NPO-fonds.

IDFA facts & figures 2020

Met 3.223 online gasten ontving het festival ongeveer evenveel professionals als vorig jaar. Deze professionals bezochten 27.673 maal een online industry programma. Het Industry programma is daarmee ongeveer even goed bezocht als in 2019. IDFA in de theaters (IDFA en IDFA Extended) was met 15.679 bezoeken nagenoeg uitverkocht. Online ontving IDFA tot op heden bijna 62.226 filmbezoeken. En het online festival gaat nog anderhalve week door. Ruim 6.100 kinderen bezochten de online schoolvoorstellingen in de klas. Door het jaar heen is het aantal bekeken films uit de online IDFA-collectie enorm gestegen van 115.270 naar 239.554. Dat geldt ook voor het totale online bereik van IDFA: van1.845.675 naar 3.458.138 websitebezoeken.

Het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) gaat online nog door tot en met zondag 6 december.

IDFA’s competitieprogramma wordt mogelijk gemaakt door Ammodo.

Foto header: Dealing with Death, regie Paul Sin Nam Rigter

Regisseer jij films of programma's die worden uitgezonden op televisie?

Meld je gratis aan bij auteursrechtenorganisatie VEVAM en ontvang vergoedingen voor je werken!

Sluit je aan bij VEVAM!

Contactgegevens

Dutch Directors Guild
De Lairessestraat 125 sous
1075 HH Amsterdam

kvk: 33298563
tel: +31 (0)6 836 72 215
e-mail: info@directorsguild.nl

Openingstijden:
Het DDG-bureau is telefonisch bereikbaar op:
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 13.00 – 17.00 uur.