De Introductie – Sander Veeneman – CRASH

Blog

Maandag 13 oktober, 2014

De Introductie is een rubriek waarin nieuwe DDG-leden zich voorstellen via een film die ze zelf wel hadden willen maken.

/ Sander Veeneman 
 

CRASH

‘It’s not like things are black and white’, is de treffende logline van Crash (2004), één van de meest bijzondere films die ik ooit gezien heb. En deze logline zegt niets teveel: het is een intense film, waarin racisme en vooroordelen een grote rol spelen en waarin je voortdurend op het verkeerde been wordt gezet. Niets is wat het lijkt.
Het met drie Oscars bekroonde regiedebuut van Paul Haggis is een mozaïkfilm; het toont de levens van volstrekt vreemden die door toevallige ‘botsingen’ in Los Angeles met elkaar verweven raken. De keuze voor een mozaïkfilm is een moedige want vaak strandt dit genre in een overdaad aan gebeurtenissen, personages en verhaallijnen zodat de hoofdpersonages niet de ruimte en tijd krijgen om zich geloofwaardig te ontwikkelen, laat staan de toeschouwer te raken. Crash is een mooie uitzondering hierop. De uiteenlopende levens van een zwarte detective, een succesvolle openbare aanklager met zijn verwende vrouw, twee zwarte autodieven, een gefrustreerde Perzische winkelier, een Mexicaanse slotenmaker, een zwarte regisseur met zijn vrouw, die in zijn bijzijn aangerand wordt door een racistische blanke agent, ze blijven je enorm intrigeren. Je krijgt geen moment tijd om te verslappen, de film verveelt geen seconde. Geen van de verhaallijnen wordt langdradig of voelt enigszins overbodig aan. Ik hou daarvan.
Eén van de mooiste en ontroerendste scènes is een nachtelijke ontmoeting tussen de Mexicaanse slotenmaker Daniel en zijn getraumatiseerde dochtertje. Om haar gerust te stellen, geeft hij haar een onzichtbare mantel die haar beschermt tegen kogels. Aan het einde van de film lijkt dat ook daadwerkelijk te helpen. Crash transformeert daar bijna in een sprookje.
Okay, je hebt met o.a. Sandra Bullock, Don Cheadle en Matt Dillon een ijzersterke cast tot je beschikking.  Maar regisseur Paul Haggis, die ook zelf het scenario van Crash schreef, is er schijnbaar moeiteloos in geslaagd om je als toeschouwer toch mee te slepen in de individuele verhalen van de uiteenlopende hoofdpersonages. De acteerprestaties zijn uitmuntend en komen zeer geloofwaardig over.
Ik werd als toeschouwer ontvoerd in een niets ontziende speurtocht naar de oorzaken en gevolgen van racisme. De personages, van uiteenlopende rangen en standen, komen er allemaal mee in aanraking of maken zich er schuldig aan. Haggis maakt voelbaar dat de achtergrond van de hoofdpersonages hun dagelijks handelen meer beïnvloedt dan ze zelf eigenlijk beseffen. Haggis blik op de wereld wordt bijna nonchalant vertoond, zonder moralistisch te worden. Elk personage heeft zijn eigen redenen en mate van onverdraagzaamheid, maar door onverwachte wendingen worden deze gedragingen bevestigd of veranderen ze juist. Dat maakt de film enorm interessant. Er lijkt geen duidelijk onderscheid te zijn tussen goed en kwaad. Het is met name het gemak waarmee Haggis dit doet, dat de film zo indrukwekkend maakt.
Het quasi nonchalente camerawerk van Michael Muro en de meeslepende en soms zelfs hallucinerende muziek van Mark Isham maken het avontuur helemaal af. Het resultaat is een prachtige en spannende mix van Hollywood en Arthouse, iets wat ik eerlijk gezegd best wel mis in Nederlandse films. Ik zelf hou enorm van zo’n mix, ik zou met mijn eerste speelfilm mensen willen laten lachen, ontroerd willen laten zijn, mensen beangstigen, hoe dan ook uit hun comfortzone willen halen.
Crash wist mij te raken en heeft mij aan het denken gezet. Ik zou apetrots zijn als dit mijn debuut als regisseur zou zijn.
 
director sander veeneman

Sander Veeneman is van origine fotograaf, maar na een flink aantal tv-commercials en 2 documentaires, legt hij zich nu nu toe op filmregie. Naast diverse filmprojecten is hij momenteel bezig met de ontwikkeling van zijn eerste speelfilm. Daarnaast organiseert hij als producent verschillende events, waaronder binnenkort het 2e Amsterdam STORY seminar van de wereldberoemde scenario goeroe Robert McKee.

Kijk voor meer informatie over Sander Veeneman ook op www.sanset.org

 
 
 

Regisseer jij films of programma's die worden uitgezonden op televisie?

Meld je gratis aan bij auteursrechtenorganisatie VEVAM en ontvang vergoedingen voor je werken!

Sluit je aan bij VEVAM!

Contactgegevens

Dutch Directors Guild
De Lairessestraat 125 sous
1075 HH Amsterdam

kvk: 33298563
tel: +31 (0)6 836 72 215
e-mail: info@directorsguild.nl

Openingstijden:
Het DDG-bureau is telefonisch bereikbaar op:
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 13.00 – 17.00 uur.