De Fractie – een interview

Blog

Vrijdag 20 februari, 2015

Door: Sander Houwen

Op het Noordwijkse vakantiepark Tulp en Zee gebeurt op het eerste oog helemaal niets. Bungalowtjes staan er verlaten bij en de enige zichtbare medewerker is bezig een straatje te vegen. Waar de opnames zijn weet de schoonmaker wel (en wijst): in het uiterste hoekje van het park. Ook daar heerst rust. De crew staat muisstil te wachten tot er een “wildje”, een losse geluidsopname, in een van de huisjes klaar is. Hectisch wordt het sowieso niet vandaag, want het is een “actualiteitsdag” en dan blijft de helft van de crew thuis. De aflevering van komende maandag is al opgenomen, maar deze opnames over de kwestie Griekenland (goed voor zo’n 6 minuten actualiteit) wordt er dit weekend nog even in gefietst. Tijdens de lunch blikken regisseur Remy van Heugten en Kim Visser (regie-assistent) al een beetje terug. Na 42 draaidagen zit de klus er bijna op.
Remy: ‘Het is een heel levendig project waarbij je een beetje drama hebt, veel actualiteit, veel politiek en tijdens het maakproces nog allerlei nieuwe verbindingen vindt en daar ook op kan inspelen. Dat is heel leuk.’
Kim: ‘Op het moment dat wij bijvoorbeeld op het Binnenhof staan te draaien en er rent een politicus als Rutte voorbij, dan gaat de camera toch zo snel mogelijk aan om dat even mee te kunnen pakken.’
Remy: ‘Wat ik heel maf vind is de afwisseling tussen film en serie. Met een film neem je soms weken de tijd om iets uit te zoeken. Bij Gluckauf bijvoorbeeld heb je een heel lange voorbereidingstijd. Daar zit een soort vrijheid in, maar tegelijkertijd is het allemaal heel erg bedacht. Bij het opnemen van een serie is dat heel anders. Het is soms gewoon een soort sport. Je moet het binnen zoveel dagen doen. Soms denk je van tevoren: kan dit eigenlijk wel? Dan draaien we weleens 10 pagina’s op een dag op locatie, net als hier. Dat is goed voor je vakmanschap, denk ik. Om snel te leren decouperen, te leren denken en acteurs op een korte manier te regisseren. Vandaag zijn we hier, morgen zitten we te monteren. Soms ben je een scène aan het opnemen en kom je er in de laatste take achter dat we het anders hadden moeten doen. Maar ja, dan moet je alweer door. Je komt altijd tijd tekort, hoeveel tijd je ook hebt. That’s part of the game.’
Fractie_2

Kim: ‘Ik denk dat je als je straks een film gaat doen, je tempo nog moet gaan aanpassen opeens.’
Remy: ‘Lager, bedoel je?’
Kim: ‘Ja.’
Remy: ‘Dat heb ik wel eens gehad. Dat was op een moment dat ik veel series had gedraaid en weer een film deed. Dan was ik soms eerder klaar. Ik zei toen tegen de cameraman: we draaien te veel op televisie-modus. We gaan ons decoupageplan veel rustiger uitvoeren.’
Kim: ‘Met De Fractie hebben we een vergadering gedraaid van 7 minuten. En dat was niet de enige scène.’
Remy: ‘Dat kostte een halve dag.’
Fractie_1
Voor wie op maandagavonden steeds Mindf*ck keek: De Fractie volgt de VPN, de Vrijzinnige Partij Nederland. Een partij die is opgericht om ‘de democratie naar de 21ste eeuw te halen en de vrijheid van alle mensen te vergroten’ en een partij die ‘zich mengt in de dagelijkse werkelijkheid van het politieke spel in politiek Den Haag’. Tot halverwege maart is de dramaserie nog te zien op Nederland 2. En het krijgt een vervolg: in het najaar verschijnen twintig nieuwe afleveringen. De eerste reeks van tien werd geregisseerd door Thomas Korthals Altes en Remy. Om zich op deze regieklus voor te bereiden liepen beiden een tijdje mee met de fractie en een spindokter van D66 en werden ze rondgeleid door Femke Halsema, bedenker en co-producent van de serie. 
Remy: ‘Femke heeft ons heel veel verteld over de gang van zaken: over de politieke spelletjes, over hoe politici zichzelf in de media duwen en hoe je vriendjes krijgt. Ook heeft ze heel veel leuke anekdotes verteld. Daarnaast hebben we met veel politici gesproken en heel veel werkkamers gezien. Aan zo’n kamer kun je aflezen wat voor persoon daar zit. Dat zie je bijvoorbeeld aan dode planten die er staan of aan de troep die er ligt. Thomas en ik kregen de indruk dat die mensen echt heel erg veel werken. Daar zitten – voor zover ik gezien heb – niet veel luie mensen tussen. Je zag wat ze opofferden. Soms overnachten ze daar en kopen ze ’s ochtends kleding bij de kledingzaak tegenover het Binnenhof. Al die indrukken geven veel ideeën, ook voor de vorm die je maakt. We wilden het heel menselijk en fysiek houden. Dat je de zweetplekken nog ruikt bij wijze van spreken.’
Over politiek engagement
Remy: ‘Ik maak me altijd verschrikkelijk druk over de politiek. Ik heb daar een heel sterke mening over. Ik stem altijd en volg de politiek behoorlijk op de voet. Ik vind het heel interessant om te filosoferen over hoe politiek eigenlijk werkt. Of die wel juist is. Ook al maken wij een dramaserie, we ontkomen er niet aan om ook een mening te vormen over de manier waarop politiek gevoerd wordt. En ik vind dat op dit moment echt helemaal de verkeerde kant op gaan in Nederland. Het lijkt veel meer over de buitenkant te gaan dan over de inhoud. Daardoor raken heel veel mensen het vertrouwen in de politiek kwijt en krijgen anti-partijen zoals de PVV, maar ook enigszins de SP, denk ik, heel veel stemmen. De geloofwaardigheid van de politiek staat dus op het spel. En wij laten dat eigenlijk op een soort omgekeerde manier zien. We maken er bijna satire van, maar dat is ook om het gesprek op gang te brengen. Tenminste, zo denk ik erover.’
Fractie_3

Thomas en Remy regisseerden de afleveringen om en om. Thomas de oneven, Remy de even afleveringen.
Remy: ‘Wat heel fijn was is dat we heel veel contact hebben gehad om die afleveringen heel goed op elkaar aan te laten sluiten, de spelvorm gelijk te trekken. We hebben het wat betreft regievisie vooral over de overeenkomsten gehad en niet over de verschillen. Omdat het natuurlijk heel belangrijk is om een eenduidige stijl te maken. En Kim houdt dat ook in de gaten: dit hebben we zo achtergelaten, dan moeten we het op deze manier weer oppikken. Dat is echt belangrijk.’
In De Fractie spelen relatief minder bekende acteurs.

Remy: ‘Het zijn allemaal hartstikke goeie acteurs. De een heeft wat meer ervaring gehad voor de camera dan de ander, dat voel je soms wel. Dan moet je gewoon even goed duidelijk zijn. En mensen leren al doende. Ik denk dat dat meer verschil maakt dan dat iemand bekend is of niet. Ik vind het juist belangrijk dat er ook eens wat meer verschillende acteurs te zien zijn die én de geloofwaardigheid én het spectrum van de Nederlandse cast vergroten.’
Kim: ‘Ja, dat vind ik juist heel goed aan De Fractie, dat je opeens andere hoofden ziet dan je normaal gesproken in Nederlandse dramaseries voorbij ziet komen. Ik denk dat we een heel gemêleerd gezelschap bij elkaar hebben gekregen. Dat is wel heel tof.’
De Fractie is een serie waar iedereen wel een mening over heeft. En die meningen zijn sterk verdeeld.
Remy: ‘Ze vinden het of leuk of helemaal niks. Dat accepteer ik. En ik zie waar de minpunten zitten, maar we zien ook waar de kracht zit. Het is heel leuk dat dat met twintig nieuwe afleveringen beloond wordt. En een opsteker voor de hele cast en crew, dat is echt geweldig.’

Door: Sander Houwen

Regisseer jij films of programma's die worden uitgezonden op televisie?

Meld je gratis aan bij auteursrechtenorganisatie VEVAM en ontvang vergoedingen voor je werken!

Sluit je aan bij VEVAM!

Contactgegevens

Dutch Directors Guild
De Lairessestraat 125 sous
1075 HH Amsterdam

kvk: 33298563
tel: +31 (0)6 836 72 215
e-mail: info@directorsguild.nl

Openingstijden:
Het DDG-bureau is telefonisch bereikbaar op:
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 13.00 – 17.00 uur.