Circle of Film – Oproep filmsector aan bewindslieden en Kamerleden

Blog

Vrijdag 4 oktober, 2019

Aan:
de Minister van EZK, de heer Eric Wiebes;
de Staatssecretaris van EZK, mevrouw Mona Keijzer;
de Minister van OCW, mevrouw Ingrid van Engelshoven;
de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, de heer Arie Slob;
de Minister van Financiën, de heer Wopke Hoekstra;
de Staatssecretaris van Financiën, de heer Menno Snel;
alle fractievoorzitters en leden van de vaste Kamercommissie OCW, woordvoerders Cultuur en woordvoerders Media

CC:
Raad voor Cultuur
Nederlands Filmfonds

Amsterdam, 2 oktober 2019

Onderwerp: The Circle of Film

Geachte Ministers, Staatssecretarissen en leden van de Tweede Kamer,

In de natuur kennen we het begrip al lang, de ‘circle of life’. De voedselketen waarin iedere deelnemer, hoe klein of groot ook, zijn rol heeft in het voortbestaan van het geheel: bij, alg, mestkever, olifant, schimmel, oerbos, koraal. Het grote dient het kleine, het kleine voedt het grote – elke schakel is onmisbaar wil de keten sterk en gezond blijven.

In de cultuur, de door ons mensen gecreëerde ‘mensennatuur’, zou het niet anders moeten zijn. Ook daar zijn er schakels en ketens, die elkaar zouden moeten voeden en dienen. Waar de natuur in millennia van evolutie een organische ‘circle of life’ gecreëerd heeft, daar moeten wij in de cultuur de evolutie telkens opnieuw bedenken. Neem nu de Nederlandse filmcultuur. Er is een zogenaamde filmketen: er worden vanuit het niets ideeën en filmplannen bedacht, ze worden veelal geproduceerd met overheidsmiddelen en private financiering, het resultaat ervan wordt gedistribueerd in binnen- en soms buitenland, en vervolgens worden de films geëxploiteerd in bioscopen, op televisiezenders, dvd’s, video-on-demand-platforms, via kabelmaatschappijen en telecombedrijven. We spreken daarom van een filmketen. Maar een keten is nog geen ketting. De filmketen heeft een begin, waar geld in gestopt wordt en een uiteinde waar geld verdiend wordt.

Dan heeft de natuur het beter geregeld: daar wordt voedsel mest, en de mest dient uiteindelijk als voeding voor nieuwe groei en nieuw voedsel. Zo wordt een keten een ketting, een waarachtige ‘circle of life’.

De Nederlandse cultuur heeft verhalen nodig om haar identiteit, haar waardes, haar uitdagingen, haar tekortkomingen, haar morele kompas te leren kennen, te toetsen en te ijken. Die verhalen worden in onze samenleving steeds vaker via de beeldmedia geconsumeerd, via film, tv, video-on-demand, internet. Die Nederlandse verhalen zijn nodig omdat wij nu eenmaal in Nederland leven, Nederlands spreken en ook Nederlands denken.

Wil de Nederlandse filmcultuur overleven, dan zal de filmketen een filmketting moeten worden! Dan moet het einde van die keten (de filmexploitatie) aan het begin (de filmproductie) geklonken worden. Dan moeten de baten aan het einde de ‘boost’ voor een nieuw begin zijn.

De schakel, de missing link, die het einde van de filmketen aan het begin van die keten vastklinkt, moet door de overheid gesmeed worden. Het moet geen gouden schakel zijn, van ijzer of staal mag ook. Die laatste o zo belangrijke schakel hoeft de overheid namelijk geen extra geld te kosten, slechts de wil en overtuiging om een gezonde, zichzelf voedende filmcultuur te creëren. Als de overheid de diverse en talrijke eindexploitanten van de films en series in financieel opzicht duurzaam onderdeel laat worden van de filmproducties, door een systeem van heffingen en investeringsverplichtingen van 2 tot 5 % over de omzet, kunnen de filmmakers op hun beurt met behulp van deze financiële middelen zich beter en volwassener presenteren in de hedendaagse ‘filmjungle’.

Zo kan de overheid door een formele inspanning van de filmketen een echte ‘circle of film’ maken. Wij hopen op uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

Halina Reijn, Carice van Houten, Paul Verhoeven, Steve McQueen, Jean van de Velde, Anna Drijver, Job ter Burg, Frans van Gestel, Sacha Polak, Marleen Slot, Mijke de Jong, Martin Koolhoven, Els Vandervorst, Alex van Warmerdam, Marc van Warmerdam, Barry Atsma, Mike van Diem, Paula van der Oest, Alain de Levita, Ena Sendijarevic, Antoinette Beumer, Monic Hendrickx, Gijs Scholten van Aschat, Nanouk Leopold, Jim Taihuttu, Stienette Bosklopper, Joram Lürsen, Floor Onrust, Joost van Ginkel, Sam de Jong, Sander Verdonk, Maarten Swart, Simone van Dusseldorp, Shady El-Hamus, David Verbeek, Leontine Petit, Tamara Bos, Mischa Kamp, Anna van der Heijde, Tim Oliehoek, Mees Peijnenburg, Fedja van Huêt, Kaweh Modiri, Waldemar Torenstra, Dana Nechustan, Barbara Bredero, Tijs van Marle, Harry Ammerlaan, Ton Crone, Hetty Naaijkens, Bobby Boermans, Jules van den Steenhoven, Guido van Gennep en vele andere filmprofessionals,

alsmede:

De brief is hier te vinden.

Lees ook het essay ‘Voor een levendige audiovisuele cultuur’, geschreven door Paul Rutten, waarin de urgentie en noodzaak van een dergelijke maatregel aan de orde worden gesteld:  https://www.filmfonds.nl/page/7808/voor-een-levendige-audiovisuele-cultuur 

Regisseer jij films of programma's die worden uitgezonden op televisie?

Meld je gratis aan bij auteursrechtenorganisatie VEVAM en ontvang vergoedingen voor je werken!

Sluit je aan bij VEVAM!

Contactgegevens

Dutch Directors Guild
De Lairessestraat 125 sous
1075 HH Amsterdam

kvk: 33298563
tel: +31 (0)6 836 72 215
e-mail: info@directorsguild.nl

Openingstijden:
Het DDG-bureau is telefonisch bereikbaar op:
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 13.00 – 17.00 uur.