Cineblend 4 november: Rusland en Nederland – Koude Oorlog of Beeldenoorlog?

Cineblend, de maandelijkse avond van SAVAN (Stichting Audiovisuele Antropologie Nederland) met diner, film en debat, heeft op dinsdag 4 november als thema:

Rusland en Nederland: Koude Oorlog of Beeldenoorlog?

Nederlandse media lijken in de berichtgeving over de Krim, de MH17 en Poetin’s beleid een nieuwe Koude Oorlog 2.0 te schetsen. Na jaren van een relatief goede verstandhouding, lijkt Rusland plots weer de ‘vijand’. Maar ook de Russische (staats)media laten zich niet onbetuigd in deze oorlog van beelden. In Rusland noemen ze dit, aldus schrijver Hans Loos in een artikel in De Volkskrant, de niet-lineaire oorlog, een oorlog waarin het niet alleen draait om militair krachtsvertoon maar waar economische druk, politieke manipulatie, beeldvorming en informatie minstens even belangrijk zijn.

Goodbye Putin

Op deze avond kijken we met Russische makers die in Nederland wonen en Nederlandse makers met een ervaren blik op Rusland naar deze oorlog van beelden. Aan de hand van fragmenten uit hun werk tonen zij hun persoonlijke visie op de verslechterde relatie tussen beide landen, de mogelijke oorzaken, en hoe zij zelf in hun werk proberen de beelden te nuanceren en te contextualiseren.

Te gast zijn o.a.:
Masha Novikova
, in Nederland woonachtige Russische filmmaker. Met haar bedrijf Novdoc maakt ze betrokken en bewogen films, onder meer ANNA, ZEVEN JAAR AAN DE FRONTLINIE (2008) over de vermoorde journalist Anna Politskovaja, UNLIKE POETIN (Tegenlicht VPRO, 2012), waarin ze de Russische verkiezingen op Facebook volgt, KASPAROVS ANDERE RUSLAND en in 2013 BRIEVEN AAN JEZELF over de fotograaf Oleg Klimov (nominatie gouden Kalf). Voor de Correspondent ging ze onlangs voor een korte film naar de opstand op het Maidan plein.

Oksana Maksimchuk, producent, journalist, filmmaker. Studeerde in 1994 af aan de faculteit van Televisie Journalistiek van de Moscow State University. Oksana verhuisde in 1996 naar Amsterdam waar ze correspondent werd voor Russische media. Ze werkte als researcher en producer voor de Nederlandse en Russische televisie en maakte in 2012 haar eerste lange documentaire, ADAPTERS, over Russische vrouwen op het kruispunt van de Sovjet –Unie en het nieuwe kapitalisme.

Arnold van Bruggen, schrijver, journalist en documentairemaker. Hij maakte onder andere de film DE RUSSENOORLOG (2009). Tussen 2009 en 2014 besteedt Arnold een groot deel van zijn tijd aan THE SOCHI PROJECT, samen met fotograaf Rob Hornstra. Met zijn bedrijf Prospektor richt hij zich op nieuwe vormen van verhalen vertellen, zowel online als offline.

Allard Detiger, filmmaker en editor. Maakte veel documentaires in Rusland, waaronder WE LOVE PUTIN (2003), over de populariteit van Poetin, die vereerd wordt als een popster. Met deze film begon zijn haat –liefde verhouding met Rusland. Maakte ook nog onder andere KASPAROV’S ANDERE RUSLAND (samen met Masha Novikova voor VPRO’s Tegenlicht, 2008) en THE NEW SAINT (2010), over heldenverering, religie, nationalisme en iconografie in Rusland.

Moderator van de avond is Hans Loos, Rusland-deskundige en JOURNALIST. Hij studeerde Russisch aan de UvA en woonde vanaf eind jaren ’90 lange tijd in Rusland. Momenteel werkt hij aan een boek over de strijd om de publieke opinie in Rusland met als werktitel Hier spreekt Moskou.

18.00 – 19.30 mogelijkheid om te eten bij Eetcafé De Zwijger, reserveren: 020 – 788 44 33
19.30 – 22.00 programma, toegang gratis, aanmelden gewenst.
22.00 – …      borrel

Locatie: Pakhuis de Zwijger, Piet Heinkade 179 te Amsterdam

Meld je hier aan

Author: DDG

Share This Post On

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.