Bekendmaking Nominaties Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2020

Sectornieuws

Donderdag 20 augustus, 2020

De jaarlijkse Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie wordt op zaterdag 26 september tijdens het Nederlands Film Festival uitgereikt. De prijs wordt voor de zestiende keer uitgereikt aan een persoon die het afgelopen jaar met een of meerdere publicaties een stimulerende bijdrage heeft geleverd aan het denken over cinema en aan de verdieping van de Nederlandse filmcultuur.

De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie wordt jaarlijks uitgereikt onder auspiciën van de Louis Hartlooper Stichting. Met de prijs hopen de initiatiefnemers het schrijven over film in Nederland onder de aandacht te brengen en waardering uit te spreken voor idealisme, moed, inzet en bevlogenheid. Een nationale filmcultuur is ondenkbaar zonder goede filmpublicaties. Zonder referenties, reflecties, onderzoek, inventarisaties en andere geschreven inzichten is er zelfs geen begin van filmcultuur.

Procedure

Elke deelnemende filmvakvereniging (te weten NAPA (voorheen FPN en DPN), DDG, NSC, en Netwerk Scenarioschrijvers) heeft uit eigen gelederen een representant gekozen die zitting neemt in de jury, die bestaat uit vijf leden. Zoals gewoonlijk is het Genootschap in juni gekomen tot een shortlist van genomineerde publicaties. De tweede week van september komt de jury bijeen om de winnende publicatie te selecteren. Tijdens de uitreiking van de prijs is de jury aanwezig om de jurykeuze toe te lichten.

Shortlist genomineerde publicaties

De vijf genomineerde publicaties voor de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2020 zijn (in alfabetische volgorde):

Begeerd en verguisd – Het leven van Sylvia Kristel – Suzanne Rethans, Atlas Contact, 2019
Hoe iemand met zo’n krankzinnig leven kon uitgroeien tot een prachtig, krachtig en volwaardig levend mens, wordt fraai en ook heel toegankelijk beschreven in het boek Begeerd en verguisd. Gezien haar levensloop een volkomen juist gekozen titel. Ze werd in het ene land omarmd als icoon van de seksuele bevrijding en in het andere land verketterd door de vrouwenbeweging. Sylvia Kristel is de grootste  vrouwelijke wereldster (met excuses aan alle andere actrices) die de Nederlandse Film heeft voortgebracht. Zie alleen al haar hele filmografie.  In deze heftige ode aan de levenslust vol met hoogte- en dieptepunten zullen veel lezers zichzelf regelmatig kunnen herkennen. Ze zullen dankzij het boek, mede ondersteund door de foto’s, de hoofdpersoon ook blijvend herinneren als een groot icoon.

Gerrit van Dijk, hommage aan een inspirerende dwarsligger – Jacques Overtoom / Gonda Koster, samenstelling (eigen beheer), 2020
Mooi vormgegeven publicatie over het leven en werk van de in 2012 overleden filmmaker en kunstenaar Gerrit van Dijk. In bijdragen van tientallen specialisten, vrienden en medekunstenaars wordt ingegaan op zijn bijzondere animatiefilms, die in binnen- en buitenland werden bekroond, o.a. met het Gouden Kalf en tweemaal met een Gouden Beer. Ook zijn betekenis voor de animatiefilm in Nederland en daarbuiten, onder meer als oprichter van het Holland Animation Film Festival en het Nederlands Instituut voor Animatiefilm, komt uitgebreid aan bod. Daarnaast wordt zijn werk als beeldend kunstenaar uitvoerig belicht, net als zijn eigenzinnige, geëngageerde en vaak provocatieve kunstprojecten in zijn thuisstad Haarlem. Alle bijdragen zijn rijk geïllustreerd met foto’s, tekeningen en knipsels uit het grote archief dat Van Dijk over zijn leven en werk bijhield. .

Louis van Gasteren, seismograaf van onze tijd – Jan Willem Regenhardt, Boom, 2019
De beschrijving van het levensverhaal van Louis van Gasteren is een uitdaging, want hij was een flamboyante persoonlijkheid en heeft een omvangrijk oeuvre nagelaten.  De genuanceerde en goed leesbare biografie bevat een reconstructie van zijn jeugdervaringen in een artistiek-chaotisch gezin en van zijn activiteiten als verzetsstrijder in de oorlogsjaren. In de jaren zestig doet hij zich kennen als een eigenzinnige rebel, maar ook als avant-garde beeldend kunstenaar en een veelzijdige filmprofessional. Zijn filmoeuvre bouwt hij op als een zelfvoorzienend buitenbeentje, strijdlustig en temperamentvol. Hij was vaak controversieel, maar kreeg ook veel erkenning in de vorm van diverse cultuurprijzen. Over zijn werk verscheen al eerder de Engelstalige monografie: Patricia Pisters; Filming for the future, the work of Louis van Gasteren, bekroond met de Louis Hartlooper Prijs 2016.

Onmogelijke films – 40 jaar Studio Nieuwe Gronden – Hugo Naber & Digna Sinke, concept (eigen beheer), 2019
Ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van de productiemaatschappij Studio Nieuwe Gronden, nu SNG Film, wordt in dit boek in interviews met producente en regisseur Digna Sinke en met verschillende regisseurs teruggekeken op de vaak moeizame productie van de 85 lange- en korte speelfilms en documentaires die in die veertig jaar tot stand kwamen. Maar ook op de vele films die écht onmogelijk bleken. Naast een bespreking van de documentaires en naast artikelen over en interviews met de in 2001 overleden oprichter René Scholten, bevat het boek bijzondere bijdragen, zoals een essay van A.F.Th. van der Heijden over het schrijven van Het Onmogelijk Boek, de 5 Golden Rules of Moviemaking van Jim Jarmusch en een bericht van Hugo Claus aan editor Menno Boerema over de montage van zijn film De Verlossing.

Tussen de filmrollen – Henk van der Linden, IJzer, 2020
Filmpionier Henk van der Linden (1925) is letterlijk in de bioscoop geboren. Zijn vader was bioscoopexploitant en filmverhuurder, waardoor hij de liefde voor film met de paplepel ingegoten kreeg. Hij werd reisbioscoopexploitant, en regisseur, scenarioschrijver, cameraman en producent van een veertigtal Nederlandse jeugdfilms, zoals van de verhalen van Pietje Bell, Sjors en Sjimmie, en Dik Trom, waarmee hij de meest productieve Nederlandse filmmaker is. De rijkelijk geïllustreerde autobiografie, voorzien van vier door Filmmuseum Eye gerestaureerde films, is een historisch document, waarin de bezieling voor film en het maken van films centraal staat. “Henk van der Linden doet met aanstekelijk plezier verslag van zijn leven voor en achter de camera”(Trouw). “Een amusante en leerzame publicatie die iedere filmliefhebber gelezen moet hebben. De fraaie uitgave behoort onbetwist tot de beste filmboeken die de afgelopen jaren zijn verschenen.” (FilmFun)


Het Louis Hartlooper Genootschap
Het Louis Hartlooper Genootschap is gelieerd aan het Louis Hartlooper Complex (LHC) en de bijbehorende Stichting. Dit genootschap kent een wisselende samenstelling en bestaat uit tenminste zeven filmmakers en filmprofessionals die regelmatig bijeenkomen. Dit genootschap heeft in 2005 de Louis Hartlooper Prijs geïnitieerd. Het genootschap stelt zonder ruggespraak en in volstrekte onafhankelijkheid de shortlist samen, waaruit representanten van de filmvakorganisaties uiteindelijk de winnaar kiezen.

Prijs
Naast een eervolle plek, middels een fotografische afbeelding in de eregalerij van het LHC, bestaat de prijs uit een bedrag van 1.000 euro, een penning met oorkonde en daarnaast een Zwarte Spiegel. Bovendien krijgt de winnaar de uitnodiging om het jaar daarop tijdens de uitreiking een korte voordracht te houden over het belang van goede filmjournalistiek (doelstelling van de prijs indachtig). Dit jaar zal Erik Brouwer, winnaar van 2019, de lezing verzorgen.

Eerdere winnaars

De prijs is eerder toegekend aan:

  • Joyce Roodnat (2005) voor de artikelenreeks Europese Filmklassieken in M, het maandelijkse magazine van NRC Handelsblad;
  • Dirk Lauwaert (2006) voor zijn boek Dromen van een expeditie;
  • Annemieke Hendriks (2007) voor haar boek De pioniers. Interviews met 14 wegbereiders van de Nederlandse cinema;
  • André Waardenburg (2008) voor zijn enthousiasmerende artikelen in NRC Handelsblad en Skrien;
  • Dana Linssen (2009) gewaardeerd om de brede en beschouwende journalistieke context als filmjournaliste van NRC Handelsblad en hoofdredacteur van De Filmkrant;
  • Oliver Kerkdijk (2010) voor zijn eigenzinnig romantisch taalgebruik en een indrukwekkende kennis van de filmhistorie, tezamen een ode aan de cinema vormend;
  • Eric Koch (2011), die door zijn grote liefde voor uiteenlopende filmgenres de afgelopen jaren veel heeft bijgedragen aan het filmbezoek en de filmbeleving in Nederland;
  • Gawie Keyser (2012), die film op een hoger plan weet te tillen door met liefde, passie én verhelderende inzichten te schrijven in o.a. de Groene Amsterdammer;
  • Bor Beekman (2013), voor zijn artikelen en interviews in De Volkskrant die hij schrijft met een gedegen kennis van zaken en met open vizier. Dat maakt zijn artikelen uitermate boeiend en getuigen van een grote liefde voor film;
  • Rob van Scheers & Paul Verhoeven (2013) voor Volgens Verhoeven. Een bundeling van de Volkskrant-reeks van 65 teksten waarin een aantal klassieke films besproken wordt;
  • Tjeu van den Berk en Marjeet Verbeek (2014) voor Het filmgesprek: woorden aan droombeelden wijden (spiritualiteit van de film). De winnende publicatie is doordrenkt van liefde voor de filmkunst, niet eenduidig en een pleidooi voor de onbevangenheid;
  • Ruud den Drijver (2015) voor Circus Bloteman – Biografie van Wim Verstappen, filmpionier uit de West. Een omvangrijke biografie over het leven en werk van een markante en veelzijdige regisseur, producent, lobbyist, docent en essayist;
  • Patricia Pisters (2016) voor Filming for the Future. The Work of Louis van Gasteren. Een meeslepend relaas van de carrière van de veelzijdige kunstenaar, maar ook een pleidooi voor zijn authentieke, gedurfde en betrokken manier van films maken;
  • Joyce Roodnat (2017) voor Hee… zie je dat!? – De films van Ed van der Elsken. Een ontrafeling van zijn autobiografische films op zo’n manier dat je zin krijgt de films te gaan (her)zien;
  • Nouchka van Brakel (2018) voor Scènes uit mijn eigen draaiboek. Een heldere inkijk in het uitdagende proces dat film maken in Nederland is. Een prachtig zelfportret over een vrouw die haar tijd ver vooruit was, en zich schijnbaar moeiteloos staande wist te houden in een mannenwereld.
  • Erik Brouwer (2019) voor Diva. Een prikkelende biografie over een vergeten Nederlands icoon waar menigeen nog nooit van had gehoord. Alleen al het feit dat Jetta Goudal de enige Nederlandse actrice is met een ster op de Hollywood Walk of Fame maakt dit boek uniek.

www.louishartlooperprijs.nl

Regisseer jij films of programma's die worden uitgezonden op televisie?

Meld je gratis aan bij auteursrechtenorganisatie VEVAM en ontvang vergoedingen voor je werken!

Sluit je aan bij VEVAM!

Contactgegevens

Dutch Directors Guild
De Lairessestraat 125 sous
1075 HH Amsterdam

kvk: 33298563
tel: +31 (0)6 836 72 215
e-mail: info@directorsguild.nl

Openingstijden:
Het DDG-bureau is telefonisch bereikbaar op:
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 13.00 – 17.00 uur.