Winnaars IFFR 2017

In de Hivos Tiger Competition dongen dit jaar acht nieuwe films mee. Aan de award is een bedrag van €40.000 verbonden. De winnaar is het Indiase, grotendeels geïmproviseerde Sexy Durga. De jury bewonderde de film om “de gewaagde en vindingrijke aanpak om een constante spanningsboog te behouden en inzicht te geven in de gelaagde machtsdynamiek tussen geslacht, klasse en autoriteit.” Behalve de hoofdprijs is er in de Hivos Tiger Competition ook nog een Special Jury Award te vergeven. Die ging naar de Chileense filmmaker Niles Atallah, die in zijn mede door het Hubert Bals Fonds mogelijk gemaakte Rey experimenteert met marionetten, maskers en stop-motionanimatie. “De resultaten culmineren in dit verbluffende kunstwerk”, aldus de lyrische jury.

Op IFFR heeft het publiek het laatste woord als ze bij het verlaten van de zaal hun ‘rapportcijfer’ scheuren in de stemkaart. Tot de laatste voorstelling was het een spannende race wie zich de winnaar van de Warsteiner Publieksprijs mocht noemen, want de scores van Heleen van Royens Het doet zo zeer en Barry Jenkins Moonlight lagen erg dicht bij elkaar. Uiteindelijk bleek Moonlight toch niet te verslaan. De andere publieksprijs – die voor de hoogst gewaardeerde Hubert Bals Fonds-productie – ging naar het bijna vier uur durende Argentijnse epos La Flor (Parte 1) van Mariano Llinás.

De bijzondere roadmovie Pop Aye (over een man en zijn olifant) won de VPRO Big Screen Award en is daardoor later dit jaar in de Nederlandse bioscopen te zien. De prijs is in het leven geroepen om de uitbreng van kwaliteitsfilms in Nederland te bevorderen. Bovendien is er aan de prijs ook een tv-uitzending (volgend jaar, dus nog even geduld) verbonden. De jury, die bestond uit fanatieke IFFR-bezoekers, moest beurtelings lachen en huilen om deze film van Kirsten Tan. “Pop Aye geeft hoop in een tijd waarin de wereld steeds meer verdeeld raakt.”

Prijswinnend debuut

IFFR is het festival van debuten en jonge makers. Dat wordt weerspiegeld in de Impact Cinema Bright Future Award, een prijs van €10.000 ter ondersteuning van opkomend filmtalent. Die is voor Mes nuits feront écho van Sophie Goyette, die volgens de jury “op tedere wijze geluiden en kleuren van verschillende landschappen, landen, generaties en passies aan elkaar heeft geweven.”

Jeugdige waardering

Van alle jury’s die op IFFR rondlopen, is de MovieZone Jury de jongste. Vijf jongeren van zeventien tot en met negentien jaar oud keken hun ogen uit en kozen Quality Time van Daan Bakker als winnaar van de MovieZone Award. “Quality Time had werkelijk beeldschone beelden die elke seconde van deze film diepe indruk maken. En we keken vol verbazing naar de experimentele vertelvormen. Bakker is een groot filmtalent.”

Hoop voor de toekomst

De winnaar van de NETPAC Award, voor de beste Aziatische speelfilm was het Chinese Children Are Not Afraid of Death, Children Are Afraid of Ghosts van Rong Guang Rong. “Het is een oprechte visie over problematiek in de huidige Chinese maatschappij”, luidde het juryoordeel. Deze persoonlijke film met een sterke, emotionele impact, toont het grotere plaatje waarbij de maker op een slimme manier het verleden reconstrueert en op zoek gaat naar hoop voor de toekomst.

Journalistenprijzen

De FIPRESCI Award is de prijs van internationale filmjournalisten en wordt uitgereikt aan de beste film uit het Bright Future-programma die in Rotterdam in wereldpremière ging. Deze gaat dit jaar naar Pela janelavan Caroline Leone voor “de wijze waarop zij emotionele en politieke sferen weet te vermengen zonder hierin overdreven demonstratief te zijn”. De Nederlandse filmjournalisten reikten de KNF Award uit, voor een Nederlandse film of coproductie. Die ging dit jaar naar King of the Belgians van Peter Brosens en Jessica Woodworth. “Een immens sympathieke film, gesitueerd in een parallelle wereld die veel gelijkenis toont met de onze. Door zijn humor en charmante hoofdpersoon raakt de film urgente en belangwekkende thema’s van deze tijd.”

Author: DDG

Share This Post On

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!