Oproep documentaire impactcampagnes

Oproep documentaire impactcampagnes
voor deelname aan het Doc Impact Programma van de Impact Academy 2017

Nederland kent een lange traditie van artistiek hoogwaardige documentaires. Des te frustrerender is het als er na uitzending of vertoning in de bioscoop weinig mee gebeurt. Om documentairefilms weer terug te brengen in het hart van de samenleving ontwikkelt de Impact Academy – kennisinstituut voor documentaire impact – in samenwerking met filmteams campagnes rond documentaires met een maatschappelijk of cultureel doel. Werk je aan een documentaire waar je graag een campagne aan wilt verbinden, meld je dan nu aan.

 

Wat houdt het Doc Impact Programma in? ¹)  
Gedurende een half jaar werk je met elkaar aan de ontwikkeling van de impactcampagne, vooral aan de strategie en het benodigde netwerk. De Impact Academy werkt vooral nauw samen met de aan het project verbonden impactproducent. Er wordt toegewerkt naar een pitch voor de belangrijkste maatschappelijke partners die zich vanaf dat moment aan de campagne verbinden. Na deze pitch gaan de teams zelf aan de slag met de uitvoering van de campagne.

Het traject start in de eerste helft van maart 2017 met een Crash Course Impactproductie voor het gehele filmteam. In drie dagen worden de best practices van impactproductie besproken en wordt met elkaar gebrainstormd over een mogelijke campagne en belangrijke partners voor de geselecteerde projecten. In nauwe samenwerking met het team van de Impact Academy gaan de impactproducenten daarna (april t/m september) aan de slag om het netwerk op te bouwen, dat onder andere moet leiden tot financiering van de campagne, en de impactstrategie verder te ontwikkelen. Er wordt toegewerkt naar een pitch-evenement in september waar de definitieve strategie wordt gepitcht en de belangrijkste partners hun bijdrage aan de campagne toezeggen. Na deze periode gaan de teams verder zelf aan de slag met de uitvoering van de impactcampagne. De Impact Academy zal in deze periode op de achtergrond betrokken blijven.

 

Nieuwe impact teams gezocht
Voor het programma van 2017 worden nieuwe documentaires gezocht waarvan de makers (producent/regisseur) een impactcampagne willen opzetten. De documentaires moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

  •  De makers (regisseur/producent) moeten maatschappelijke of culturele doelen willen bereiken met de documentaire.
  •  De makers hebben eerste ideeën over een mogelijke campagne rondom de documentaire.
  •  De documentaire is in maart 2017 in het beginstadium van realisering (zo ongeveer).
  • Het liefst meldt de impactproducent zich aan, maar mocht er nog geen impactproducent bij het project betrokken zijn, dan kan de Impact Academy mee zoeken naar de juiste kandidaat.
  • Het filmteam is beschikbaar voor de driedaagse crash course in maart 2017. De impactproducent heeft vervolgens tijd om met de ontwikkeling van de campagne aan de slag te gaan.
  • De kosten voor deelname aan het programma zijn € 500,-

Geïnteresseerd? Meld je dan voor vrijdag 23 december aan bij Bernadette Kuiper op bernadette@impactacademy.nl Voeg daarbij het volgende toe:

  • Motivatiebrief: waarom zou je willen deelnemen aan het Doc Impact Programma? Waarom denk je dat de documentaire een impactcampagne zou kunnen gebruiken?
  • Synopsis van de documentaire (maximaal 1 A4)
  • Eerste ideeën voor de impactcampagne (maximaal 1 A4)
  • Grove planning van de documentaire (maak daarbij duidelijk in welk stadium de documentaire zich bevindt)
  • Grove planning van de beoogde impactcampagne
  • CV producent, regisseur en impactproducent

De projecten worden in januari 2017 geselecteerd. Hiervoor zal een gesprek met de producent, de impactproducent en eventueel de regisseur plaatsvinden.

¹) Voor degenen die BRITDOC’s Good Pitch kennen, het Doc Impact Programma lijkt daar sterk op.

Vragen? Bel Bernadette op +31.6.1080.8390. Meer informatie over de Impact Academy? Kijk op www.impactacademy.nl

Author: DDG

Share This Post On

Commentaar, vraag, of antwoord? Draag bij!