Ik heb op veel websites dingen gelezen over de Nederlandse filmindustrie, zoals over hoe het werk hier verdeeld is, wat voor salarisen er eigelijk ongeveer zijn, of er wel voldoende werk is et...
Er is ontzettend veel te vinden op websites van bijv. de Dutch Directors Guild
Maar wat ik nou niet kan vinden is informatie over het aan werk komen, en hiermee bedoel ik eigelijk:
Op forums op internet (amerikaans vaak)
zijn er vaak discussies over wel of geen opleiding te volgen die je opleidt tot een functie binnen het filmvak.
En bijna altijd is iedereen het er over eens dat zo'n opleiding wel leerzaam is, maar dat er eigelijk NIET naar gekeken wordt als je aan werk wilt komen, maar dat er alleen naar je werk wordt gekeken.
Maar in de V.S. heb je ook met machtige producers te maken die je een kans kunnen geven, en ik heb het gevoel dat dat hier in Nederland veel minder is.
Dus hier komt mijn punt:
Hoe komt iemand als speelfilmregisseur aan de bak in Nederland? (ik weet dat niemand daar een antwoord op kan geven, geluk speelt een enorme factor en het is niet bepaald een baantje dat je "even neemt" maar er zijn talloze voorbeelden van hoe dat in de V.S. eraan toe gaat, maar daar hebben ze ook te maken met machtige producers en grote bedrijven die je een baan kunnen aanbieden, hier in Nederland ligt dat compleet anders denk ik)
Het lijkt ook alsof het volgen van een opleiding aan de NFTA erg belangerijk is, natuurlijk is het leerzaam, maar is het ook belangerijk in de ogen van diegene die je aan een baan kunnen helpen?
Terwijl het in het vs systeem denk ik veel minder om de opleiding draait, stel nou:
Dat iemand bij een bedrijf gaat werken en daar als regisseur van commercials aan de slag gaat, als zo iemand een mooie lijst aan commercials gemaakt hebt, lijkt het mij dat dit MINSTENS zoveel indruk moet maken als een opleiding tot regisseur?????
Om alles in te korten en een goede stelling/vraag te maken:
"Iemand werkt een aantal jaar als regisseur van commercials, maar wilt speelfilms regiseren, is het dan goed dat diegene eerst zorgt voor werk als reclame regisseur en zo door probeert te breken, of wordt het meer gewaardeerd als zo iemand een opleiding daarvoor volg?"
* er is geen route aan te geven om zoiets te worden en er zijn 1000 wegen die naar rome leiden... maar er valt wel aan te geven hoe dat in Nederland in zijn werk gaat... want.. hoe krijg je zo'n klus? door op te vallen... bij wie? en is het werken als commercial regisseur nou beter als het volgen van een opleiding (samen is het nog beter natuurlijk) of juist niet?
DDG forum
| Van: Jerry | 01-01-1970 |
1000 wegen die naar rome leiden maar hoe is nou globaal? |
Je moet inloggen om te kunnen reageren